Branschen presenterade åtgärder att få fler att välja kollektivtrafiken
2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva. Det är målet som Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen gemensamt enats om. Vad som krävs beskrivs i en gemensam programförklaring, som i sin senaste version presenterades vid en husfrukost i Näringslivets Hus den 5 december.
Inför både deltagare på plats och online välkomnade Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag och Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen, Svensk Kollektivtrafiks VD Johan Wadman som inledde frukostseminariet med att redogöra för mål och de åtgärder som krävs. Därefter modererade Anna ett panelsamtal mellan Bijan Zainali, ordförande Svensk Kollektivtrafik och Västtrafik, Tomas Byberg, ordförande Sveriges Bussföretag och VD Byberg & Nordin Busstrafik samt Caroline Åstrand, VD MTR Nordic och styrelseledamot i Tågföretagen.
Anna inledde panelsamtalet med frågan om vad varje branschföreträdare ser att man själv kan göra för att nå målet #4av10:
“Vi kan göra mycket och gör redan idag mycket. Vi säkrar processer som att fordonen är i gott skick. Men vi behöver även påverka de som tillhandahåller infrastruktur och se över var investeringarna gör mest nytta”, säger Caroline Åstrand, vd MTR Nordic.
Tomas Byberg, ordförande Sveriges Bussföretag nämner att bussresan måste bli mer attraktiv.
"Busstrafiken är en viktig del i kollektivtrafiken. Vi gör mycket idag, men det finns mycket mer att göra. Bussen behöver bli mer attraktiv. Hur kan bussföretagen planera busslinjen och där vi vill vi vara med, för just nu spretar det mycket. Vi behöver hitta bättre modellavtal och få fler att följa dessa för att få en sammanhållen kollektivtrafik i landet”.
Bijan Zainali, ordförande Svensk Kollektivtrafik pekar också på attraktiviteten:
"Resan måste bli attraktiv ur aspekterna trygghet, pris, punktlighet och framkomlighet. Vi måste driva på dessa frågor så fler väljer kollektivtrafik. Det behövs en nationell inriktning på kollektivtrafiken som håller kursen.”
Panelsamtalet spände sedan över allt från avtalsformer, riskfördelning, kompetensförsörjning till infrastruktur och statliga myndigheters roll och ansvar i kollektivtrafiksystemet. Anna frågade Bijan Zainali om hur organisationerna tillsammans kan driva på för ökad följsamhet gentemot branschens gemensamt antagna standarder och rekommendationer, utgivna av Kollektivtrafikens Avtalskommitté. Bijan svarade att man från Svensk Kollektivtrafik absolut har ett ansvar i att sprida kunskap och nytta.
Under det senaste året har Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen tillsammans besökt regionernas politiker, regionala kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag för att få in idéer på hur vi kan samverka till att öka kollektivtrafikens marknadsandel. Resultatet blev en uppdaterad version av Programförklaringen.
Fakta:
Bakgrunden till projektet 4av10 startade under pandemin i syfte att locka tillbaka resenärer. När utmaningarna sedan fortsatte med bland annat ekonomin i regionerna så utvecklades projektet. Några av de punkter som lyfts upp för kollektivtrafikens attraktivtet är bland annat:
Gör den kollektiva resan attraktiv: se över kollektivtrafikkörfält och signalprioritering, ta bort förmånsskatten på månadskort, mm.
Låt kollektivtrafiken bygga samhället: bättre samverkan mellan kommuner och staten, höja underhållet av vägar i nationell plan, förbättra punktligheten på järnvägar.
Attrahera fler medarbetare: öka stöd till utbildningsplatser och se över regelverk som hindrar rekrytering.
Läs mer om projektet 4av10 på kollektivtrafiken.se