Nyhet

Bussakademin besökte Uppsala

Nyhet

Ännu en lyckad Bussakademi är genomförd, denna gång i Region Uppsala där Keolis stod värd. Ett stort antal regionpolitiker från Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden och ledande tjänstepersoner hade samlades den 23 september på Keolis depå tillsammans med medlemmar i Sveriges Bussföretags avdelning CWUX med verksamhet i Region Uppsala.  

Nämnden ordförande Jenny Lundström (MP) inledde mötet med att tacka för möjligheten att få diskutera kollektivtrafiken och tillsammans med branschen, ventilera de utmaningar och möjligheter som kollektivtrafiken har. Tomas Ramsell, ansvarig och ordförande för avdelning CWUX inom Sveriges Bussföretag, Markus Wallmark depåchef Keolis samt Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag, hälsade sedan alla välkomna och lade därefter en grund för de fortsatta diskussionerna. Många frågor var i luften där bland annat differentierade skolstarter kom upp. Något som båda parter såg som en god möjlighet att arbeta för då det minskar peaktiderna i kollektivtrafiken.  

Ett annat sätt att få mer kollektivtrafik för pengarna är att följa  rekommendationerna från Kollektivtrafikens Avtalskommitté, KollA. . Anna Grönlund berättade att det i dagsläget är indexrekommendationerna. Att i möjligaste mån undvika särkrav på fordon, som gör bussarna dyrare och innebär att pengar som kunnat användas till exempelvis mer trafik ledde till engagerade diskussioner. På temat bussarn berättade också Anna att  att tillverknings kostanderna för bussar nu  ökar,det blir  svårare att få tag i reservdelaroch leveranser av bussar är kraftift försenade i hela landet.. Mötet var eniga om att ju mer enhetliga fordon som kan rulla på våra vägar desto mer ekonomisk är det. På temat effektivitet och kostnadskontroll diskuterade mötet också vikten av att låta operatörerna sköta en del av planeringen, som ett sätt att effektivisera och optimera trafiken. Avslutningsvis berättade Karin Svingby trafikdirektör Region Uppsala om en dagsfärsk rapport” Kompetensbehov inom kollektivtrafiksystemet” Rapporten bekräftar det behov som finns av bussförare, lokförare och annan kompetens som behövs inom kollektivtrafiken i hela landet. Anna Grönlund uppmanade alla politiker med kontakter med politiker att agera nu, då EU:s körkortsdirektiv nu revideras och möjlighet finns att ge förutsättningar för unga människor att söka sig till bussföraryrket på samma sätt som till exempel godstrafiken. Mötet avrundades sedan med en intressant visning av depån samt gemensam lunch. 

Bussakademin

Bussakademin är ett projekt finansierat av BR, Bussbranschens Råd för forskning och utveckling. Bussakademin ger tillfälle att tillsammans prata om hur vi nu ska kunna utveckla kollektivtrafiken gemensamt för att nå branschens gemensamma mål om "4 av10 - 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva".

Bussakademin inleddes 2023 och planeras att avslutas 2025. Busskademin genomförs i Sveriges olika regioner i form av ett dialogmöten med politiker i den regionala kollektivtrafiknämnden eller motsvarande samt med tillfrågade ledande tjänstepersoner. Värdar är Sveriges Bussföretags regionala avdelning och de medlemsföretag som kör upphandlad busstrafik i regionen samt Sveriges Bussföretags centralt.

Syftet med Bussakademin är att informera om bussbranschen för landets politiker i regionala kollektivtrafiknämnder och länstrafikbolagsstyrelser för att framöver hitta samverkansformer och lösningar på de utmaningar som bussbranschen står inför. Efter senaste valet tog många nya regionala politiker plats i landets regionala länstrafikbolag, kollektivtrafiknämnder eller motsvarande. För bussbranschen utgör den regionalt upphandlade trafiken, både i form av linjetrafik och skolskjuts, största andelen av branschens totala omsättning. För Sveriges Bussföretag och dess medlemmar är det därmed av stor vikt att politiker och tjänstemän har en kunskap om branschen. Det är en grund för väl genomförda upphandlingar med villkor som är anpassade efter branschens förutsättningar. För de flesta bussföretag är också den upphandlade busstrafiken en förutsättning för att även kunna bedriva turist- och beställningstrafik. Villkoren för den upphandlade busstrafiken påverkar därmed hela bussbranschen och är i förlängningen avgörande för att besöksnäring, föreningsliv och företag ska kunna lita på att bussar finns att beställa och att det finns bussföretag att samarbeta med över hela Sverige.