Nyhet

Bussbranschen gott exempel för omställning

Nyhet

Med sex år kvar till 2030 bjöd Trafikverket in till transportsektorns årliga resultatkonferens för klimatmålen, Grönt ljus 2030. Årets konferens var i hybridform, för att möjliggöra deltagande på distans. Bussbranschens resa mot en fossilfri fordonsflotta lyftes fram som gott exempel.

Konferensen leddes av Sven Hunhammar och Sofia Lindahl från Trafikverket. Fokus låg på hur elektrifiering bidrar till klimatmålen 2030.

Det svenska 70 procent målet anger att växthusgasutsläppen från inrikes transporter – utom inrikes luftfart som ingår i EU:s utsläppshandelssystem – ska minska med minst 70 procent senast 2030 jämfört med 2010. Till det kommer EU:s klimatmål, samlade inom det s k Fit for 55 paketet. Här återfinns bland annat den nyligen klubbade regleringen för utsläppskrav på tunga fordon. Den innebär att 2030 ska fossilfria bussar utgöra 90% av nybussförsäljningen för klass 1 bussar, 2035 ska siffran vara 100%.

Idag kör svenska bussar på över 85% fossilfritt, inom den offentligt upphandlade busstrafiken är siffran över 95%. En utveckling som bygger på att bussarna kör på biodrivmedel såsom HVO och samtidigt elektrifieras i snabb takt.

Stor skillnad på elbussar i olika segment

Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, var en av talarna och berättade både om framgångssagan avseende elektrifieringen av stadsbussar men också om de stora utmaningar som finns för övriga segment med bussar i klass II och III.

- Laddinfrastruktur för busstrafik som körs med klass III bussar, såsom expressbussar och bussar i turist- och beställningstrafik, är inte tillräcklig idag. Denna typ av trafik behöver ha en flexibilitet vilket gör att laddning behöver vara möjlig utanför depå och kunna kombineras med lagstadade kör- och vilotidsregler för förarna, något som idag styre planering av resor och uppdrag. Flygplatser, stora besöksmål, arenor, kongressanläggningar, mässor – var ska bussarna ladda? Idag koncentreras laddinfrastrukturen för exempelvis lastbilar utmed det stora Euorpavägnätet, i enlighet med regleringarna i EU:s regelverk. Det tillgodoser inte behoven för alla som har verksamhet med kommersiell busstrafik inom exempelvis expressbuss- och turistbussegmenten, underströk Anna Grönlund när hon presenterade nuläget och utmaningarna i bussbranschen.

Hon deltog sedan i en panel med fokus på vägtrafiken tillsammans med Emilia Käck från Scania och Mattias Bergman från Mobility Sweden. Alla tre var rörande överens om att vid sidan av elektrifiering behöver den tunga trafiken också kunna köra på biodrivmedel lång tid framåt. 

Att registreringen av elbussar dippat menade Anna Grönlund i stor utsträckning kan härledas till de stora leveransproblem som idag finns avseende nya elbussar och komponenter. Hon tog också upp att regionala särkrav på bussar utöver standard, samt olika regioners skilda krav på social hållbarhet kopplad till fordon, påverkar bilden och bromsar den pågående gröna omställningen i kollektivtrafiken.

Grönt ljus 2030 Trafikverket