Nyhet

Busstur med politiker för att visa på konsekvenserna av Stockholms nya miljözon

Nyhet

Torsdagen den 21 november anordnade Sveriges Bussföretag en busstur för cirka 30-tal personer i Stockholms city för att uppmärksamma miljözon klass 3 och dess konsekvenser för turist- och beställningstrafiken.

Bland deltagarna fanns politiker från såväl Stockholms stad som Sveriges riksdag samt företrädare för berörda intresseorganisationer såsom Sveriges Bussföretag, Småföretagarnas riksorganisation, Svensk Handel, Visita, Företagarna, Svensk Turism AB och Stockholms Handelskammare samt media.  

- Vi har verksamhet in om flera trafikslag. Vi är belägna, och jag bor själv, utanför Stockholm men har trafik till och från Stockholm som vi lever på. Politiker måste ta ansvar för små- och medelstora företag likväl som för stora. Vi mindre företagare driver Sverige. Mot bakgrund av de nya Miljözonsbestämmelserna överväger vi att ta bort delar av vår trafik till Stockholm. Varför ska vi köpa ett elfordon bara för att köra till hotellen i Stockholm – vi har inte nytta av fordonet när vi ska köra vidare. Vi kan inte som företag bara titta på affärsmöjligheten i stan förklarade Pär Åkerberg, vd Åkerbergs Trafik AB och ansvarig Sveriges Bussföretag avdelning Stockholm  

Bussturen inleddes med att Kristoffer Arvidsson, samordnare i Sveriges Bussföretags avdelning Stockholm, från guidestolen i bussen berättade för deltagarna på bussen om de villkoren för turistbussar i Stockholms innerstad. Med konkreta praktiska exempel visades hur framkomligheten är för bussarna, hur vikten på bussen påverkar var den kan köra, hur olika gasbussar fungerar och vad som händer när de står stilla, hur miljözonen påverkar framkomligheten för den samlade busstrafiken, vad som skulle behöva anpassas för att underlätta när bussar ska svänga, med mera. Turen följdes av samtal på hotell Scandic Klara med en inledande presentation av Anna Grönlund och Kristoffer Arvidsson om bakgrunden i frågan. Per Skallefell, Sektorledare Transport och Infrastruktur EY, berättade om den rapport EY tidigare tagit fram på uppdrag av Sveriges Bussföretag och nu uppdaterat med färska siffror. Presentationerna följdes det av en panel med branschorganisationer som beskrev konsekvenserna för sina medlemmar.  

Därefter avslutades kvällen med en politisk panel bestående av Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd, Dennis Wedin (M), trafiknämnden, Joakim Runnedal (SD), trafiknämnden, Nike Örbrink (KD), gruppledare, Sten Bergheden (M), riksdagens trafikutskott. 

Medskicket från flera av de deltagande är bland annat att beslutet om att införa Mijözon klass 3 i Stockholm har gått alldeles för fort, att det inte tagits hänsyn till berörda och att ingen ordentlig konsekvensanalys har beaktats. Det samlade budskapet var att Stockholms politiska styre nu när man aviserat att gå vidare och utvidga Miljözonens första område först ska utvärdera den första versionen och beakta de effekter den fått.  
 
Bakgrund: Miljözon klass 3 införs till årsskiftet 2024 och Stockholms besöksnäring kommer enligt studier som Sveriges Bussföretag gjort bland sina medlemsföretag att gå miste om minst 200 000 besök i Stockholm med turistbuss. De turistbussar som krävs vid införandet finns i princip inte att köpa på marknaden idag, om man inte väljer utomeuropeiska tillverkare. Den svenska bussbranschen har i flera år uppmanat Stockholms politiska ledning att anpassa införandet av Miljözon klass 3 till den faktiska verklighet som råder och inte minst gå i takt med EU:s lagstiftning, där kraven på utsläppsfria turistbussar är satt till 2040. Dessutom kör redan idag svenska bussar till över 85 procent på förnyelsebara drivmedel, huvudsakligen biodrivmedel såsom HVO. Något som politiker i Stockholm inte alls vill diskutera. Införandet av en ny Miljözon 3 från 31/12 2024 drabbar inte bara Stockholmsbaserade bussföretag utan också bussföretag i övriga landet som kör till vår huvudstad. När bussarna som kör våra besökare får det svårt drabbas hela Stockholms näringsliv, särskilt dess besöksnäring.