Bussakademin stannar i Skåne
Bussakademin bytte i nyligen i sin turné landsända och från Norrbotten bar det i väg till Skåne och Helsingborg. Den övergripande frågan är hur vi ska nå målet om 4 av 10 motoriserade resor ska vara kollektiva. Här redovisade region Skåne en marknadsandel på 33% vilket är positivt.
Vid detta möte var bussakademin en del av ordinarie nämndmöte vilket genomfördes i Medicinhistoriska museets anrika lokaler. Carina Zachau ordförande för kollektivtrafiknämnden hälsade Sveriges Bussföretag avdelning Skåne välkommen och lämnade sedan över ordet till Mikael Nilsson ansvarig och sammankallande inom avdelning Skåne och till Anna Grönlund branschchef som berättade om branschens mål och syfte med bussakademin.
Diskussionen löpte sedan vidare hur vi ska få de som ännu inte åker kollektivt att göra det? Goda exempel där kommuner avstår från att begränsa elevers månadskort för att tidigt ”skola” in i kollektivtrafiken, seniorrabatter och där resenärer med månadskort ges möjlighet att ta med ytterligare resenär utan kostnad och rabatter för yngre under 20 år bedömdes ge effekter.
Vidare diskuterades en svår fråga utan nå konklusion, punktlighet eller pålitlighet och dess roll i en avtalskonstruktion? Den frågan också svår och är så att säja något som ligger i betraktarens öga, missar någon en anslutning för bussen inväntat ett sent tåg skapar det problem men positivt för den som är med på ett försenat tåg men där bussen inväntat och med det fungerar hela resan. Osökt i anslutning mot förseningar så kom snökaoset på E22 upp och hur ett sådant kan undvikas. Här ansåg man att Trafikverket måste sköta snöröjningen på de statliga vägarna på ett mer betryggande sätt vid sidan av mer samverkan aktörer emellan. Infrastruktur och säker miljö för resenärer vid tågersättning, kompetens försörjningen och ökad attraktivitet för yrket var frågor som engagerade under mötet med Kollektivtrafiknämnden där sedan Mikael Nilsson och Anna Grönlund avrundade med att tacka för allas engagemang.