Hållbarhet i kollektivtrafiken på Persontrafik
Berätta om vem du är professionellt:
Jag heter Mikael Olsson och är ordförande i KollA, Kollektivtrafikens avtalskommitté. Jag började jobba i branschen 1980 och har jobbat på båda sidor, bland annat på bussbolaget Nobina, Västtrafiks ledningsgrupp och olika roller i kollektivtrafiken.
Vad betyder Persontrafik för dig och vad ser du fram emot i år:
Persontrafik är en bra mötesplats. Det är många intressanta föredrag för branschen. Allt från ämnen inom personalfrågor, bussar till framtida ämnen. En mötesplats där parterna möts gemensamt. Både RKM, leverantörer av fordon och teknik. Jag har varit med i många år och ser fram emot årets.
3 andra program på persontrafik som du vill tipsa om:
Jag är moderator på två föredrag:
- Funktionskrav istället för ålderskrav – ett sätt nå hållbarhet i kollektivtrafiken.
Det handlar om hur man kan jobba med att inte ha lika stränga ålderskrav på bussar och hur man jobbar i ett avtal med det. Och hur man jobbar tillsammans mellan parterna. Ta del av Skånetrafikens, Nobina och Buslands erfarenheter och arbetsmodell när de berättar om processen fram till beslutet och hur det i dag fungerar för dessa aktörer. - Elektrifieringen förändrar hur vi upphandlar, planerar och kör kollektivtrafik. Programpunkten handlar om elektrifiering vid upphandlad kör- och kollektivtrafik och införande av elbussar. Elbussar är dessutom dyrare i investering och därför bör man försöka behålla de längre. Även viktigt hur man planerar körningen så den blir effektiv. Vilken kunskap behöver såväl regionala kollektivtrafikmyndigheter som operatörer för att elektrifieringen ska fungera?
- Samverkan - Partnerskap i trafikavtalen
Kollektivtrafikens vision och mål ska nå. Går ut på att bör jobba i samverkan. Utmaningar i samhället. Förarbrist, social hållbarhet. Vägledningen ska leda till lyckade affärer som ökar måluppfyllelsen för att kollektivtrafikens andel av resorna ska öka.