Nytt från EU på Persontrafik
En stor del av den lagstiftning som styr den svenska busstrafiken beslutas i EU. Fordonskrav, upphandlingslagar, utsläppsnormer, körkorts- och förarvillkor, kör- och vilotider samt olika miljökrav för att nämna några. Vad finns nu på EU:s agenda och vilka diskussioner förs i Bryssel?
På Persontrafik bjuds kongressdeltagarna på en programpunkt med en överflygning som täcker många olika frågor, till exempel vad görs för att öka det hållbara resandet? Vilka planer finns det för tågtrafiken och tidstabellsplaneringen (TTR) och hur går det? Vad innebär urbana knutpunkter inom TEN-T förordningen för kollektivtrafiken och städerna?
Vi får även höra om det finns något nytt kring utsläppshandel för transporter och vad som händer på biodrivmedels- och vätgasområdet. Talare är Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund, tillika vice ordförande i IRU:s passagerarsektion, samt Ulrika Palm från SKR.
- Processerna i EU tar lång tid. För oss i bussbranschen är det viktigt att tidigt ha koll och liera oss med systerorganisationer i andra länder. Hur vi gör det och vilka frågor vi driver just nu kommer jag berätta med om på Persontrafik, kommenterar Anna.