Regionalt branscharbete koncentreras
Nu blir Sveriges Bussföretags regionala avdelningar fem i stället för tio. Bakgrunden är att medlemsföretagen i förbundet minskat stadigt. Samtidigt är antalet anställda och antalet fordon bland medlemsföretagen i stort lika – antalet företag blir alltså färre men större. Det gör det allt svårare att få tillräckligt många ledande representanter från medlemsföretagen att engagera sig i avdelningarnas arbete, som fokuserar på branschfrågor och frågor kring kompetensförsörjning.
De nya avdelningarna bildas genom att ett antal existerande avdelningar går samman. Några har redan förra året påbörjat arbetet. De nya avdelningarna i Sveriges Bussföretag kommer vara Norr, Mitt, Öst, Väst och Syd. De bildas enligt följande:
- Norr (Norrbotten, Västerbotten och Mitt Sverige)
- Mitt (CWUX)
- Öst (Stockholm samt Sörmland och Östergötland)
- Väst (Västra Sverige samt Örebro och Värmland)
- Syd (Skåne samt Blekinge, Småland, Öland och Gotland)
Sveriges Bussföretags avdelningar samarbetar med Transportföretagens regionala avdelningar, som dock främst fokuserar på arbetsgivarfrågor och frågor kring kompetensförsörjning. Det samarbetet kommer fortsätta.
Mellan Sveriges Bussföretags regionala avdelningar sker samordning och erfarenhetsutbyte inom ramen för förbundsstyrelsens branschutskott, som leds av styrelseledamot Christer Pettersson. Regionutskottet sammanträder regelbundet och går igenom aktuella frågor över landet samt följer upp de branschfrågor som förbundsstyrelsen och förbundets kansli i Stockholm prioriterar och arbetar med. Under senare år har mycket av avdelningarnas energi lagts på bussförarbristen, frågor om framkomlighet och miljözoner samt att genomföra förbundets utbildningsserie Bussakademin för politiker i landets regioner och regionala kollektivtrafikmyndigheter. Genom att avdelningarna företräds av aktiva medlemsföretagare, med stöd av förbundets kansli i Stockholm och en särskild regional resurs, har avdelningarna både verksamhetsnära kompetens och möjlighet att bereda, följa upp och föra dialog kring branschens prioriterade frågor gentemot politiker och tjänstemän på regional och kommunal nivå. Goda exempel på regionala utvecklingsprojekt som gynnar branschen kan också lyftas och kopieras från en region till flera. Ett sådant är den utbildningspeng för bussförare som först introducerades i Västra Sverige, liksom det påverkansarbete kring miljözon3 som drivits av avdelning Stockholm med starkt stöd av förbundets centrala tjänstemän.
Sveriges kollektivtrafik är ett regionalt ansvar, och då över 90% av landets busstrafik handlas upp av landets regioner och kommuner blir den regionala närvaron och dessa kontakter avgörande för branschens framtida utveckling och villkor.
-Nu har vi möjlighet att bibehålla ett regionalt engagemang där det idag fungerar bra och försöka utveckla Sveriges Bussföretags regionala arbete i områden där aktiviteten idag är låg. Samtidigt är det viktigt att förbundets medlemsföretag ser styrkan i det regionala arbetet och att vi samverkar, både stora och små företag, för att driva branschens villkor. Ingen annan kommer göra det åt oss. Och med stöd av de tjänstemän som finns i förbundet centralt kan vi ta fram de underlag vi behöver och driva vårt opinionsbildande arbete med kraft. Dessutom har vi ju alla möjlighet att söka projektpengar genom BR, bussbranschens råd för forskning och utveckling, avslutar Christer Pettersson.
Avdelningarna finansieras av Sveriges Bussföretag centralt och ska bedriva sin verksamhet enligt de kriterier som tas fram av Regionutskottet. Arbetet avrapporteras regelbundet till förbundsstyrelsen i Sveriges Bussföretag. Minst en gång per år, före februari månads utgång, ska samtliga medlemsföretag med verksamhet inom avdelningens område kallas till medlemsmöte för att inom sig välja en styrgrupp för avdelningen kommande verksamhetsår samt utse den regionala representant som ingår i Sveriges Bussföretags Regionutskott. Ordförande i regionutskottet ska ha en plats som ledamot i förbundsstyrelsen.