Nyhet

Är bussen lösningen för en kapacitetsstark kollektivtrafik?

Nyhet

Sveriges Bussföretag och Mobility Sweden anordnade idag ett seminarium med temat ”Är bussen lösningen för en kapacitetsstark kollektivtrafik?”. Vid seminariet bidrog Martin Pagrotsky, VD Nobina Sverige, med deras erfarenheter från BRT satsningar som Malmöexpressen och i Barkarby. Harald Storrønning, ATB Norge, berättade om deras projekt med Metrobus Trondheim, som inspirerats av arbetet i Barkarby. 
 
Busstrafiken har blivit långsammare, vilket minskar dess attraktivitet. BRT är ett sätt att komma tillrätta med detta genom att prioritera kollektivtrafikens framkomlighet, vilket gör den mer attraktiv för resenärerna, sa Martin Pagrotsky, VD Nobina Sverige vid seminariet. 
 
Vid seminariet medverkade även Maria Wedenby Ahlberg, Volvo Bussar, Rutger Hörndahl, Scania Bussar, John Hultén, K2 Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, Christer Ljungberg, Trivector Traffic och Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag. 
 
BRT behöver betraktas ur ett samhällsplanerings perspektiv, och inte som en fråga om teknikval 
 
I samtalet som fördes under seminariet lyfte flera av deltagarna fram vikten av att frågan om BRT inte bara kan betraktas som ett teknikval, framgången bygger på att man ser det som en del av samhällsplaneringen. Genom att prioritera BRT-bussarnas framkomlighet, och anpassa befintlig infrastruktur eller planera i förväg vid nybyggnation skapas en stad som ger en attraktiv kollektivtrafik. Detta leder till att fler väljer bussen som färdmedel, och att kollektivtrafiken kan nå en hög andel av resandet, vilket bland annat Nobinas erfarenheter i Barkarby visar. 
 
Fördelen med BRT är att den går relativt snabbt att få på plats, vilket lyftes av John Hultén. ”Vi vet alla att vi står inför en väldigt stor omställning som krävs för att nå klimatmålen, och det är viktigt att den sker snabbt. Då är det bra med BRT som kan skapas utan att det behövs väldigt stora infrastruktur projekt”. 
 
Harald Storrønning pekade på hur kundnöjdheten var högre på Metrobussen (deras BRT-linjer) jämfört med annan kollektivtrafik. BRT ger snabbare, tillförlitligare och mer framkomlig kollektivtrafik, vilket är viktiga drivkrafter för att öka dess andel av resandet och nå branschens mål om att 4 av 10 motoriserade resor ska vara kollektiva. 
 
Anna Grönlund hoppades att dagens seminarium skulle inspirera till fler BRT satsningar. ”De fina exempel vi har fått höra idag beskriver väl hur BRT, rätt genomfört, gör att bussen kan ge en attraktiv och kapacitetsstark kollektivtrafik. Nu hoppas vi att andra aktörer följer efter, så att vi får mer resenärer till kollektivtrafiken”. 
 
För mer information om BRT, besök https://brtisverige.nu/  

Seminariet kommer senare att publiceras på vår hemsida tillsammans med dagens bildspel på www.sverigesbussforetag.se.