Bestämmelserna kring långväga kollektivtrafik behöver anpassas inför sommaren
I mitten av april aviserade regeringen en förlängning av de restriktioner för långväga persontransporter med buss och tåg som infördes 14 februari. Dessa föreslås att förlängas till den 14 augusti och ett nytt ställningstagande ska göras i mitten av juni kring om de ska gälla hela perioden eller upphävas från 1 juli.
Det remitterade förslaget innebär även denna gång att den som bedriver eller organiserar kollektivtrafik med buss eller tåg med en linjesträckning som överstiger 150 kilometer ska vidta lämpliga åtgärder för att förhindra smittspridning. Verksamheten ska så långt som möjligt bedrivas på ett sådant sätt att trängsel undviks och att människor kan hålla ett från smittskyddssynpunkt säkert avstånd från varandra. Den som bedriver eller organiserar långväga kollektivtrafik ska även se till att antalet passagerare på färdmedel vid sådana resor inte vid något tillfälle eller i något utrymme överstiger hälften av färdmedlets sittplatser.
Redan i vintras kom branschen med ett par konkreta förslag på förändringar som skulle ge bättre förutsättningar för företagen som vi fortfarande vidhåller. Vi trycker särskilt på tre punkter:
- Riktade stöd behövs för att kompensera det intäktsbortfall som uppkommer av att endast hälften av biljetterna kan säljas.
- Antalet tillåtna platser behöver utgå från en annan beräkningsmodell då nuvarande förslag slår mycket ojämnt mot företagen. Vårt förslag är att göra beräkningen utifrån principen en resenär per dubbelsäte istället för det totala antalet platser samt att två personer som reser tillsammans kan sitta tillsammans.
- En bedömning om regleringen ska fortsätta att gälla för göras innan den träder i kraft, inte mitt i perioden. Vi föreslår att bedömningen om regleringens förlängning tas i slutet av maj istället för 15 juni.
”Regeringen tog medvetet inte någon hänsyn till branschens synpunkter i vintras och nu äventyras hela sommarsäsongen för de redan hårt sargade företagen som bedriver långväga busstrafik. Vi hoppas att regeringen är öppna för en konstruktiv diskussion denna gång, särskilt i ljuset av att det planeras för att lyfta restriktionerna framöver och fler blir färdigvaccinerade.” kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.