Nyhet

Bussakademin fortsätter dialogen om branschen

Nyhet

Bussakademin, en satsning från Sveriges Bussföretag, har haft sitt andra möte i Falun den 28 augusti. Denna gång var det Region Dalarna som besöktes. Syftet med Bussakademin är att informera om bussbranschen för landets nyvalda politiker i regionala kollektivtrafiknämnder och länstrafikbolag för att framöver hitta samverkansformer och lösningar på de utmaningar som bussbranschen står inför.

För bussbranschen utgör den upphandlade trafiken, både i form av linjetrafik och skolskjuts, största andelen av branschens totala omsättning. För Sveriges Bussföretag och dess medlemmar är det därmed av stor vikt att politiker och tjänstemän har en kunskap om branschen. Det är en grund för väl genomförda upphandlingar med villkor som är anpassade efter branschens förutsättningar. För de flesta bussföretag är också den upphandlade busstrafiken en förutsättning för att även kunna bedriva turist- och beställningstrafik. Villkoren för den upphandlade busstrafiken påverkar därmed hela bussbranschen och är i förlängningen avgörande för att besöksnäring, föreningsliv och företag ska kunna lita på att bussar finns att beställa och att det finns bussföretag att samarbeta med över hela Sverige.

Värd för Bussakademins andra möte stod medlemsföretaget Keolis, med depåchef Anna-Karin Magnusson, tillsammans med Tomas Ramsell, VD Västanhede Trafik AB och ansvarig för Sveriges Bussföretags avdelning Dalarna-Gävleborg-Uppsala-Västmanland (CWUX).

På mötet deltog flera medlemsföreträdare samt Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund. Efter att alla deltagare fått en visning av depån och en kopp kaffe gav hon en inblick i bussbranschen, berättade om syftet med initiativet Bussakademin och berättade om projektet “Nystart Kollektivtrafiken - 4 av 10” - ett samarbete mellan Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik och Tågföretagen. Deltagarna fick därefter insyn i aktuella frågor inom bussbranschen som bland annat bristen på bussförare, hur kollektivtrafiken kan utvecklas för att nå klimatmålen, aktuella EU-frågor och om de olika samarbeten som finns med Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. Under dagen fördes bra diskussioner mellan medlemmar, politiker och tjänstemän om hur regionens kollektivtrafik kan utvecklas för att göra den mer attraktiv, öka det kollektiva resandet och få mer trafik för pengarna. Inte minst viktig med tanke på tuffa ekonomiska utmaningar och ökande kostnader. Att regionernas ekonomi är tuff är något som exempelvis SKR tydligt

-Mötet var mycket givande och kändes som en nystart för den framtida samverkan mellan medlemmarna och landets regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag. Nu går vi vidare med Bussakademin med målsättning att nästa år ha besökt samtliga regioner, avslutar Anna Grönlund.

FAKTA

Bussakademin är ett projekt finansierat av bussbranschens egen forsknings- och utvecklingsorganisation BR. Bussakademin ger tillfälle att tillsammans prata om hur vi nu ska kunna utveckla kollektivtrafiken gemensamt för att nå branschens gemensamma mål om "4 av10 - 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva". Bussakademin är planerad att fortsätta under 2023 och 2024 med dialogmöten med politikerna i regionerna samt med ansvariga i Sveriges Bussföretags regionala avdelningar. 

Läs också

Om Bussakademin 

Om BR