Bussnyheter från den allmänna motionstiden
Varje år ges riksdagens ledamöter chansen att komma med egna politiska förslag, motioner, i de frågor som riksdagen kan besluta om. Detta sker under den allmänna motionstiden, som i år var mellan den 12 september och den 5 oktober. Totalt lämnades under hösten 2023 in 2703 motioner. Av dessa finns det flera som är intressanta ur bussbranschens perspektiv. Förslagen berör bland annat viktiga frågor som bussförarbristen, riktade skattelättnader och busstrafikens framkomlighet. Som vanligt finns en stor bredd i förslagen, från små inriktade yrkanden till breda reformer. Här är några av de förslagen.
Skatteavdrag för att ta buss- och lastbilskörkort
Sten Bergheden (M) föreslår en alternativ lösning till CSN-lån för busskörkort, där ett ”rattavdrag” införs. Det innebär en möjlighet för den som tar c- eller d-körkort att dra av kostnaden mot den inkomst som hen får från sin inkomst som buss- eller lastbilschaufför. Frågan är hur intressant detta skulle vara, till exempel i förhållande till CSN-lån eller utbildning betald av arbetsförmedlingen, men alla förslag som pekar på problemen med bussförarbristen är positiva.
Återbetalning av fordonsskatt
Ann-Sofie Lifvenhage (M) har lämnat ett förslag om att ändra karenstiden från 15 till 4 dagar för återbetalning av fordonsskatt för fordon i yrkestrafik. Pandemin visade med all önskvärd tydlighet behovet av att snabbt kunna ställa om sin verksamhet. I ett sådant sammanhang är det viktigt att kunna minska kostnaderna, och förslaget ger större flexibilitet för företagen. Det motiveras bland annat med att ”en karenstid på 15 dagar fyller i en digitaliserad värld inget syfte och en sänkning skulle innebära minskat regelkrångel och minskade kostnader, särskilt för små och medelstora företag i transportsektorn”. Ett tydligt exempel på hur regelförenkling kan underlätta företagens vardag.
Slopa energiskatten på kollektivtrafik
Rikard Nordin (C) med flera ledamöter föreslår att regeringen ska se över möjligheten att slopa energiskatten på kollektivtrafik, exempelvis båtar och bussar, som går på el. Ett bra förslag, som kan bidra till branschens elektrifiering och minska kostnaderna i en tid där vi mest ser hur de ökar.
Kamerabevakning av kollektivtrafikkörfält
Daniel Helldén (MP) med flera ledamöter föreslår det införs en möjlighet till kameraövervakning av kollektivtrafikkörfält. Detta motiveras med att ”runt om i landet inrättas ofta kollektivtrafikkörfält för busstrafiken. De syftar till att säkerställa att bussen inte fastnar i bilköer och att en tidtabellsregelbundenhet kan upprätthållas. Tyvärr fungerar inte alltid lösningarna då bilar och lätta lastbilar ofta väljer att utnyttja kollektivtrafikkörfälten för sin egen framkomlighet eller busshållplatserna för att tillfälligt parkera. Detta sinkar bussarna och drabbar resenärerna och skapar avsevärda problem för en verksamhet som måste flyta på”. Förslaget är kombinerat med ett ägaransvar för att hantera bötesfrågor. Ett intressant förslag som kan bidra till att göra busstrafiken mer framkomlig, och i förlängningen därmed mer attraktiv.