Debatt: Är turistbussar välkomna till Umeå?
Under många år har bussföretag och bussresearrangörer i Sverige dock upplevt att det är svårt att hitta rätt information i de kanaler som finns hos städer, kommuner och destinationsföretag – om informationen ens finns.
Äntligen kan turistbussbranschen blicka framåt, bortom pandemin. Vi ser verkligen fram emot att återigen få fylla våra bussar med glada och förväntansfulla resenärer och åka till Sveriges alla hörn med idrottslag, föreningar, företag, skolor och andra grupper. Men det är inte alltid så enkelt att komma till svenska städer med turistbuss.
Citatet ovan är inledningen på ett brev som Sveriges bussföretag i mars skickade ut till Sveriges nitton största städer och deras destinationsbolag. Bakgrunden är att många resor som genomförs inom Sverige har sitt slutmål i en stad. Inte så konstigt egentligen – där finns ju evenemangen, hotellen, konferensanläggningarna, idrottshallarna, sevärdheterna och mycket mer.
Under många år har bussföretag och bussresearrangörer i Sverige dock upplevt att det är svårt att hitta rätt information i de kanaler som finns hos städer, kommuner och destinationsföretag – om informationen ens finns.
Denna bild stärktes när Sveriges bussföretag genomförde en enkel inventering och försökte hitta relevant information genom sökmotorer på internet. Det visade sig att resultatet var betydligt sämre än väntat – i de flesta städer går det hjälpligt att hitta information om parkeringar för bussar, men denna är ofta otydlig ofullständig eller inaktuell.
Några städer har inte ens information om bussparkeringar tillgänglig vilket är ett minimum och endast två städer hade information som särskilt riktade sig mot researrangörer.
Umeå är inget undantag och vare sig staden eller destinationsbolaget har valt att besvara vårt brev, vilket andra städer har gjort vilket i flera fall lett till konstruktiva och bra diskussioner. Det som står att finna är en parkeringskarta hos Upab, men i övrigt finns ingen ytterligare information riktad mot researrangörer hos vare sig staden eller Visit Umeå.
Nu, efter pandemin, är behovet av lättillgänglig information för bussföretag och bussresearrangörer stort – särskilt som vi vet att stadsmiljöerna har fortsatt att ändra sig.
Vi önskar oss detta:
- Tydligare parkeringsinformation för bussar – det ska vara lätt att hitta rätt och uppdaterad information
- Ett tydligare fokus på gruppresearrangörer – särskilt utifrån att fler vill lämna bilen hemma och resa hållbart
- Att turistbussarna också prioriteras i gatumiljön och vid investeringar i infrastruktur
För de städer som redan nu vill uppdatera sin information finns sakkunskap och stöd att hämta hos oss. Tillsammans vill vi kunna leverera en bra upplevelse för resenärerna – hela vägen från hemorten till målet, på plats, och tillbaka igen.
Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag
Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen