Digitala plattformar för turist- och beställningstrafik diskuterades
Sveriges Bussföretag arrangerade den 7 december ett webbinarium om digitala plattformar för turist- och beställningstrafik. De deltagande aktörerna presenterade sina olika digitala produkter och diskuterade sedan om varför deras tjänster behövs, hur vi kan gå framåt i digitaliseringen, hur redo marknaden är och vad lärdomarna har varit hittills.
När aktörerna får frågan om varför detta sker nu är de eniga: de ser att det skett en förändring hos beställarna, som både vill spara in tid, är vana vid det digitala landskapet och förväntar sig att få information snabbt. Samtidigt finns det också många ovana beställare idag vilket gör att marknaden för den här typen av tjänster växer. Utanför Sverige, bland annat i Finland, finns liknande tjänster på marknaden sedan många år.
Aktörerna trycker även på att branschen i Sverige i mångt och mycket precis har börjat den digitala resan, och därför är det en resa som måste utforskas tillsammans med operatörerna, i synergi och i partnerskap.
- Det är inte vi som ska komma in och ta mer av marginalen. Det ska läggas på och betalas av kund. I och med att man använder en tjänst som man får snabbt resultat av så ska man också ta betalt, som i hotellbranschen. Priset ska vara lägre hos bussbolaget än att de vänder sig till oss. Operatören investerar i marknadsföringen. I stället för att se det som en kostnad, bör de se det som en investering. Det möjliggör volymtillväxt, säger Ludwig Lindström, Country Manager, Rideer Nordic Oy.
För att kunna gå fram rätt och i lagom takt menar Ulric Björken att de behöver följa med kunden genom hela resan, så att de kan anpassa sig bättre och komma över trösklarna.
- Vissa hade inte vunnit kontrakt utan den tekniska lösningen. Lärdomen av implementeringar är att vi är med mycket längre i organisationen och är med i hela kundresan för att hjälpa till. Det hjälper till att vinna nya kunder och göra det enklare, CCO & Country Manager, Ferdia AS.
När moderatorn Jens Tångefjord, Affärsutvecklare, Svensk Kollektivtrafik, ber dem göra en framåtblick säger Carl Schumacher, Försäljning B2B, Vy Buss AB:
- Vi är en del av branschen och gör det enklare att nå nya marknader. Om jag får drömma slutar vi kalla det för lågmarginalbransch.
Lyssna på hela webbinariumet om digitala plattformar här.