Nyhet

Fler regler från EU:s vägpaket träder i kraft under februari

Nyhet

Under februari träder fler av de beslutade regeländringarna från EU:s vägpaket, Mobility Package 1, i kraft och detta påverkar bussföretag som kör till andra länder inom EU och EES.

Sveriges Bussföretag har sammanställt förändringarna och spelat in en film där Oscar Sundås, branschutvecklare turist- och beställningstrafik samt kommersiell linjetrafik, förklarar reglerna.

Registrering av gränspassager i färdskrivaren från 2 februari

Från den 2 februari ska varje gränspassage registreras i färdskrivaren. Rent praktiskt innebär detta att föraren ska stanna på närmaste möjliga plats efter gränsen och mata in landet man kört in i. Detta ska göras varje gång man passerar en gräns. Du får vid registreringstillfället ta ut förarkortet i syfte att föra in symbolen för landet. En position sparas av färdskrivaren vid det tillfället.

Från och med 2 februari införs också sanktionsavgifter för utebliven registrering av gränspassage.

Denna manuella inmatning kommer att behöva ske under en övergångsperiod till dess att alla fordon har monterat smart färdskrivare 2. Enligt information från Transportstyrelsen ska smart färdskrivare 2 automatiskt kunna registrera position varje gång ett fordon passerar en gräns och de särskilda delar som rör godstransporter. Som vi tidigare informerat om kommer introduktionen ske i flera steg:

  • Nya fordon kommer få smart färdskrivare 2 installerad från och med 21 augusti 2023.
  • Fordon som har analoga eller digitala färdskrivare ska eftermontera smart färdskrivare 2 senast 31 december 2024.
  • Fordon som har smart färdskrivare 1 ska eftermontera till smart färdskrivare 2 senast 21 augusti 2025. Smart färdskrivare 1 infördes i nya fordon från mitten av juni 2019.

Förändringar vad gäller tillträde till yrket

Den 21 februari träder också nya regelverk gällande tillträde till yrket i kraft. Dessa reglerar bland annat att fordon som används i internationell trafik ska återvända till ett driftscentrum i den stat där företaget är etablerat var åttonde vecka. Detta berör bland annat utländska bussar som kör cabotage i Sverige.

Vad gäller utstationeringsreglerna har svenska regeringen aviserat att de räknar med att lämna en proposition till riksdagen under våren. Enligt EU-direktivet skulle dessa regler träda i kraft den 2 februari. Vi vet inte när detta kommer ske i dagsläget. Utstationeringsdeklarationer kommer att kunna skrivas in hos Arbetsmiljöverket, trots svenska regeringens dröjsmål.

För utstationering från Sverige till annat land måste information sökas i det landet dit förare utstationeras. Statusen för hur implementeringen av utstationeringsreglerna gått varierar mellan länderna – kolla noggrant vad som gäller i respektive land.

Pågående EU-konsultation

Just nu pågår också den EU-konsultation kring eventuella särskilda regler för persontransporter som beslutades när vägpaketet beslutades. Den syftar till att undersöka om det bör finnas fler särskilda kör- och vilotidsregler som endast gäller buss. Sveriges Bussföretag har tillsammans med vår europeiska organisation IRU formulerat delvis gemensamma svar på denna.