Vy berättar om medlemskapets fördelar för bussbranschen
Ylber Meholli träffar oss en fredag eftermiddag och han kommer precis från ett annat möte. Dagarna är tidvis hektiska som ansvarig för den svenska divisionens strategiarbete på VY Buss, men Ylber är full av energi och berättar med hopp i rösten om sina tankar och fördelarna med medlemskapet.
Ylbers dagar är fyllda med allt från uppstart av nya affärer, anbudsfrågor, frågor om utveckling och insatser för branschen i stort. Men Ylber är van vid det höga tempot eftersom han har varit i branschen sen 2005 och som utbildad förvaltningsekonom har han jobbat både med trafikplanering, personalplanering och som trafikledare. Sedan 2011 utvecklar han bolagets anbudsverksamhet och från 2018 leder han hela den svenska koncernens anbudsarbete.
Tillsammans kan vi nå branschens gemensamma mål
Ylber är sedan flera år med i Sveriges Bussföretag i LINK-gruppen och sedan ett år tillbaka i branschutskottet i styrelsen. Att vara delaktig är en självklarhet för honom och för att trafiken ska fungera felfritt är kollektivtrafikens aktörer beroende av varandra enligt honom:
“Kollektivtrafik är i allmänhet viktigt för infrastrukturen och samhället. Utan en trafik som inte fungerar i vardagen kan inte människor ta sig fram och Sverige skulle stanna upp.”
Han förklarar att för att människor ska kunna ta sig fram så är det en självklarhet att infrastrukturen fungerar som den ska. Trafiken är viktig för omgivningen och att vi behöver jobba långsiktigt så att kommande generationer kan leva och ta del av alla de satsningar som görs här och nu. Att vara engagerad i Sveriges Bussföretag tillsammans med andra är ett bra sätt att kunna påverka branschen framåt tycker Ylber och fortsätter:
“Jag ser det som en möjlighet att vara med och bidra i nödvändiga frågor för bussbranschen, där alla kan påverka tillsammans. Dessutom får jag möjlighet att träffa likasinnade och vi kan ta varandra i hand i gemensamma frågor. På det här sättet underlättar det att nå våra verksamhetsmål och vi kollegor i branschen backar varandra i gemensamma frågor.”
Vi pratar om målen och utmaningarna för branschen och Ylber nämner bland annat att få nöjdare kunder, nå verksamhetsmålen, att branschen går åt samma håll, att skapa ett bättre samhälle och bättre dynamik i städerna, minska fordonsrörelser, kapitalförstöring och att skapa ett bättre hållbart samhälle.
Trafikaktörer behöver samarbeta
Ylber berättar att resandet idag kan bestå av flera olika delresor, resenären börjar exempelvis med att resa med sin egen bil till en större knytpunkt, därifrån fortsätter hen med buss, sen med tunnelbanan och på vägen möter resenären även andra trafikslag. Resenären tänker oftast inte primärt på vem som står bakom en viss resa utan hen förväntar sig att trafiken ska fungera felfritt, säger han och fortsätter.
“Kollektivtrafiken lånar resenären från en punkt till nästa. Därför behöver trafiken fungera felfritt. Och det kan vi trafikaktörer göra tillsammans. Vi behöver möta resenärens behov och utveckla trafiken. Det är vårt gemensamma ansvar.”
När Ylber får frågan om han kan ge något konkret exempel på nytta i medlemskapet så nämner han just kunskapen ifrån forum som exempelvis KollA gruppen, Link-gruppen, den kommersiella gruppen och det juridiska expertstödet och övrigt expertstöd inom flera segment.
Byt erfarenhet och få kunskap av andra medlemmar
Ylber berättar att medlemmar har mycket att vinna:
“Ta inspiration av andra och ta lärdom från goda exempel. Om du är ensam är det svårare. I det här forumet får du tillsammans med andra möjlighet att påverka, byta erfarenhet och få kunskap. Och det skapar en grund för att få den egna verksamheten att växa. Och framförallt bidra till en hållbar utveckling.”
Som sista budskap vill Ylber Meholli nämna några ord till alla i branschen:
“Vi behöver alla fundera över hur vi kan ta ett ansvar för att utveckla de gemensamma branschfrågorna. Hur kan vi påverka branschen i positiv riktning genom att vi som medlemmar blir bättre på våra egna interaktioner med kund och myndighet samt genom att vi tar ett ansvar för branschen gentemot våra egna intressen.”
Vi tackar Ylber Meholli för att han delat med sig av sina tankar och erfarenheter om medlemskapets nytta. Om du som läser inte är medlem och vill veta mer om medlemskapet kan du gå in och läsa på om vad det innebär på webben och även vända dig till oss på mail om du har frågor. Vill du som medlem också dela med dig av dina erfarenheter får du gärna kontakta oss.
Fakta om VY:
Vy Buss AB är ett dotterbolag till Vy Group AS som är Norges motsvarighet till SJ. Vy i Sverige har sin historik i före detta Orusttrafiken. Bolaget köptes sedan upp av norska Nettbuss 2002. 2019 bytte hela den nordiska koncernen namn till Vy.
Vy Buss AB bedriver upphandlad kollektivtrafik som består av linje- och skolbusstrafik samt kommersiell trafik. Verksamheten utgår från 20 depåer i Sverige. Vy Buss AB har närmare 700 bussar i yrkesmässig trafik. Den kommersiella trafiken består dels av Flygbussarna samt av långväga expressbusstrafik Bus4You.