Pressmeddelande: Miljardförlust för Stockholm när bussresenärer inte kommer fram till besöksmål – utmaning när turisterna återvänder
Besökare till Stockholm uppmanas resa tillsammans för minskad trängsel och mindre negativ miljöpåverkan. Samtidigt visar en ny rapport från EY beställd av Sveriges Bussföretag att bussar i beställningstrafik fått allt sämre förutsättningar att köra besökarna. I rapporten beräknas försämrad framkomlighet för bussarna kosta en kvarts miljard kronor på ett år.
– När nu besöksnäringen äntligen efter två år med restriktioner kan välkomna besökare åter till vår vackra huvudstad är bussar i beställningstrafik många gånger en förutsättning för att ta besökare till teatrar, konserter, kongresser, mässor, museum, shopping etcetera. Våra medlemsföretag vill bidra till en positiv återstart av besöksnäringen - i den rapport EY nu sammanställt har vi kunnat föra fram erfarenheter och förslag på lösningar, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.
I EY:s rapport ”Turistbussens betydelse och framkomlighet i storstadsmiljö – fallstudie Stockholm” listas tio förslag till konkreta åtgärder som bussbranschen identifierat skulle förbättra möjligheterna att köra besökare i Stockholm i buss på ett mer tidseffektivt och därmed mer klimatsmart vis. I rapporten beskrivs också de utmaningar som bussarna idag möter. Studien är finansierad av BR, Bussbranschens egen utvecklings- och forskningsorganisation.
– Ett stort problem är den kraftigt försämrade framkomligheten vid trafikstörande arbeten exempelvis när gator grävs upp tillfälligt. Det är ett bekymmer vi delar med alla kollegor inom yrkestrafiken. Vi välkomnar därför det utredningsarbete som görs av Stockholms stad om en trafikstörningsavgift eller andra tydliga incitament för att skapa drivkrafter att snabbt färdigställa pågående arbeten, säger Pär Åkerberg, regional representant Stockholm Sveriges Bussföretag.
I rapporten beskrivs hur möjligheterna att stanna vid populära besöksmål såsom Slottet och Skansen har försvårats eller tagits bort under senare år. Sedan 2015 har var fjärde bussparkering försvunnit. Men antalet bussparkeringar i centrum behöver snarare utökas för att bussarna inte ska behöva cirkulera i närområdet skriver rapportförfattarna. Ett konkret förslag som presenteras i rapporten är att dela på boendeparkeringen -bussar dagtid, bilar kvällstid. Vid hotell, museer och teatrar behöver också angöring förbättras enligt rapportförfattarnas analys.
– Idag är det inte sällan förekommande att av- och påstignings-platser för bussar vid t.ex. hotell och besöksmål är blockerade av andra fordon. En skärpt trafikövervakning i form av trafikvärdar och parkeringsvakter har fallit väl ut vid exempelvis Stadshuset och Slottet, det bör utökas till fler platser, menar Pär Åkerberg.
För mer information kontakta:
Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag på 070 612 71 74
Pär Åkerberg, regional representant Stockholm Sveriges Bussföretag på 070 662 65 71