Nyhet

Ny nationell plan för transportinfrastruktur

Nyhet

Infrastrukturminister Tomas Eneroth presenterade den 13 juni regeringens nya nationella plan för transportinfrastruktur. Planen omfattar perioden 2022 – 2033. Den ekonomiska ramen omfattar 799 miljarder kronor. Därutöver tillkommer 82 miljarder från trängselskatt, banavgifter och medfinansiering. Planbeslutet innebär också att Trafikverket ska genomföra ett antal prioriterade utredningar inför nästa planrevidering. Bland dessa kan nämnas utredningen om landtransporter till och från Arlanda.

Sveriges Bussföretag har tillsammans med Transportföretagens övriga förbund lämnat inspel, remissvar och deltagit i debatter under hela processen med Nationell plan för transportinfrastruktur. Förbundets regionala avdelningar har också varit aktiva i flera remissprocesser i olika regioner i landet rörande de olika länsplanerna.

Efter infrastrukturministerns presentation gavs både ris och ros.

- Underhållssatsningen till vägar räcker tyvärr inte ens till att betala av på underhållsskulden. Vill vi förbättra vägarna krävs det betydligt mer än så. Vi kan konstatera att med regeringens infrastrukturplan så kommer vägnätet fortsätta att förfalla, säger Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen.

Transportföretagens analys ”Långsiktiga effekter av ett underfinansierat vägunderhåll” visar att det skulle behövas 5,3 miljarder kronor per år till vägunderhåll, det är ungefär en (1) miljard ytterligare jämfört med planen som regeringen nu beslutat, apropå det faktum att fler än 8 av 10 transporter sker på väg och en väl fungerande väginfrastruktur är basen i hela transportsystemet.

Beslutet om ny nationell plan innefattar även de regionala länsplanerna.

- Beslutet innebär inte att utvecklingen för att skapa attraktiv och trafiksäker kollektivtrafik i hela landet stärks, tvärtom. Här behöver regeringen i samråd med landets regioner och kommuner tänka om och öka satsningar på det vägnät som bär bussen i hela landet, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, som är ett av förbunden inom Transportföretagen. Hon kommenterar också beskedet om att låta utreda landtransporter till och från Arlanda: innebär inte att utvecklingen för att skapa attraktiv och trafiksäker kollektivtrafik i hela landet stärks, tvärtom. Här behöver regeringen i samråd med landets regioner och kommuner tänka om och öka satsningar på det vägnät som bär bussen i hela landet, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, som är ett av förbunden inom Transportföretagen. Hon kommenterar också beskedet om att låta utreda landtransporter till och från Arlanda:

- Vi kommer noga följa Trafikverkets uppdrag att utreda kapaciteten för landtransporter till och från Arlanda, då kollektivtrafikens andel av resorna till och från Arlanda idag ligger lågt jämfört med andra närliggande nationella flygplatser. Att bygga ut kollektivtrafiken till och från Arlanda kan med fördel göras i form av kapacitetsstark busstrafik, i först hand genom ordentliga satsningar på BRT, i andra hand genom enklare åtgärder som busskörfält och signalprioritering. Attraktiv och pålitlig kollektivtrafik får fler att välja bussen på väg till och från flyget.

Läs mer:

Den nya infrastrukturplanen är här
Regeringen presenterar rekordsatsning på Sveriges infrastruktur