Nyhet

Representanter från näringslivet träffade finansborgarrådet angående miljözon 3

Nyhet

Representanter från näringslivet träffade den 11 oktober i Stockholms city biträdande finansborgarrådet i Stockholms stad, Anders Österberg, Socialdemokraterna.

Mötet gällde miljözonen klass 3 som styret i Stockholms stad beslutat ska börja gälla från och med den 31 december 2024. Den föreslagna zonen avgränsas av Sveavägen, Hamngatan, Kungsgatan och Birger Jarlsgatan, en av de mest näringslivstäta delarna av Stockholms innerstad. I zonen får endast el- eller biogasfordon framföras.

Budskapet till Anders Österberg var unisont – vi håller på att ställa om, men det krävs en rimlig tidsplan för omställningen. Vi lyfte att elektrifieringen av transportsektorn är påbörjad men är fortfarande i sin linda. Elektriska lastbilar är betydligt dyrare än sina dieseldrivna motsvarigheter och för att omställningen på bred front ska vara möjlig krävs det mer laddinfrastruktur och kraft i näten. Det krävs också betalningsvilja från kunderna. 

När det gäller turistbusstrafiken finns det inga ändamålsenliga bussar som lever upp till kraven. I Stockholm görs 200.000 resor årligen inom turist- och beställningsbusstrafiken och cirka 2,5 miljoner besökare. Beställningstrafiken med buss påverkar indirekt en konsumtion uppgående till mer än 4 miljarder kronor. Besöksnäringen och handeln i city kämpar med vikande konjunktur och stigande kostnader, och befarar att zonen kommer att försvaga Stockholms citys attraktionskraft.

Medverkade i bild Fr v: Berit Johansson, Thomas Byström, Katrin Behdjou Arshi, Monica Bruvik, Anders Österberg, biträdande finansborgarråd, Stockholms stad, Elisabet Elmsäter Vegsö, Jessica Aftén Moback, Anders Josephsson.