Restriktioner måste följas av riktade stöd
Danmark har förlängt stöden till drabbade företag vars verksamhet minskat kraftigt i spåren av coronakrisen och stöden relaterar till införda restriktioner. Sveriges Bussföretag driver tillsammans med flera andra företrädare för näringar vars verksamheter i princip drabbats av näringsförbud krav på fortsatta, långsiktiga och helst riktade stödåtgärder till pressade företag och pekar på Danmark som ett gott exempel. Förbundet vill att införda restriktioner, även om de inte utgörs av förbud mot verksamheten som helhet, direkt ska följas av stödåtgärder för drabbade företag. Hit hör exempelvis restriktioner av antalet resenärer i långväga busstrafik som infördes den 14 februari.
Danmark valde redan från början en annan utgångspunkt för de offentliga coronastöd man tog fram. Istället för generella stöd till alla företag kopplade man stöden till de restriktioner som infördes.
-De danska dokumentationskraven för att få stöd har varit omfattande och ibland svårtillgängliga, vilket vi som förbund kritiserat. Samtidigt har det varit bra att de offentliga ersättningarna så tydligt kopplats till införda restriktioner. Slutsatsen som både våra beslutsfattare och vi i näringslivet dragit är ju att så länge det finns restriktioner ska det finnas stöd till hårt drabbade företag. Våra riktade stöd har också gjort att offentligt medel hamnat hos de företag som verkligen drabbats av krisen. För de danska turistbussföretagen har de danska stöden varit avgörande för fortsatt överlevnad och vi har haft en god dialog med vår regering, kommenterar Michael M Nielsen, VD Dansk Persontransport som organiserar de danska buss- och taxiföretagen.
Sveriges Bussföretag har vid upprepade tillfällen pekat på att om inte stöden utformas efter branschens behov och når fram till bussföretagen, riskerar coronakrisen på sikt att leda till att den svenska bussbranschen får svårt att hävda sig i konkurrensen med utländska bussföretag vars regeringar gett mer långsiktiga och riktade stöd. Därmed kan effekterna av krisen bestå i många år för de svenska företagen, även efter det att vi med genomförda vaccinationer förhoppningsvis börjar resa igen. Sveriges Bussföretag föreslog redan i april 2020 därför ett särskilt riktat stöd för avställda bussar som i vanliga fall används i turist-, beställnings- och expressbusstrafik.