Ris och ros till regeringens budgetproposition
I ett gemensamt pressmeddelande den 8 september kommenterade Transportföretagen och några av dess förbund innehållet i regeringens budgetproposition. Ska samhället ta sig ur krisen och kunna leverera hållbara och konkurrenskraftiga transporter till samhället och näringslivet efter corona, måste regeringen vara beredda att ta effektiva beslut om stöd till företagen.
- Det är helt rätt att lägga fokus på att förenkla för företagare, skapa nya jobb och främja omställning i budgetpropositionen. Det finns flera goda initiativ i budgeten, vi välkomnar till exempel omställningsstödet som tillsammans med stödet för korttidspermittering är viktigt för att fler företag ska kunna överleva och säkra en svensk persontransportkapacitet för framtiden, säger Marcus Dahlsten, vd för bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen och Sveriges Bussföretag.
Transportföretagen anser att det däremot behövs vassare förslag för att bevara svenska företag och svensk konkurrenskraft.
- Det vi framför allt efterlyser är långsiktighet för att trygga jobben inom transportnäringen. För att inte Sverige ska tappa en stor del av sin kapacitet inom persontransport måste regeringen fortsätta att med riktade åtgärder stötta de branscher som drabbats hårdast av krisen, säger Marcus Dahlsten.
I pressmeddelandet pekar särskilt på den kris som bussbranschen drabbats av under pandemin.
- Omställningsstödet har tillsammans med stödet för korttidspermittering varit välkommet och viktigt för att fler företag ska kunna överleva och säkra en svensk persontransportkapacitet för framtiden. Bland de bussföretag som huvudsakligen kör kommersiell busstrafik, som expressbussar, turistbussar och beställningstrafik, har vissa företag haft en nedgång i verksamheten på 98 procent. Och även om våra medlemsföretag ser tecken på ljusning i takt med att allt fler vaccineras, är det lång väg kvar innan hjulen snurrar igen. När nu restriktioner om deltagartak för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar planeras att avvecklas från och med den 29 september 2021 kommer fler vilja ta bussen till dessa evenemang – men allt kommer inte vara öppet 1 oktober, säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag.
En besvikelse i budgeten, menar Anna Grönlund, är att stödet till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i budgeten för 2022 landar på enbart en miljard kronor, detta som ersättning för minskade biljettintäkter till följd av pandemin. Sedan tidigare har regeringen öronmärkt 5 miljarder kronor för 2020 och 2021. Samtidigt har branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik beräknat att kollektivtrafikens intäktsförlust beräknas hamna på totalt närmare 16 miljarder kronor för 2020 och 2021 jämfört med 2019.
Samtidigt är initiativet om att regeringen vill fortsätta utveckla ett nationellt biljettsystem positivt.
- Om regeringen tillsammans med landets regionala kollektivtrafikmyndigheter går vidare med ett sådant system är det viktigt att också säkerställa ett konkurrensneutralt system och utveckla tankarna om tredjepartslösningar i systemet vidare. När landets resenärer kan få tillgång till hela den samlade kollektivtrafiken, både offentligt finansierad likväl som kollektivtrafik som drivs av enskilda företag såsom expressbussar, blir det enklare för resenären att välja kollektivtrafiken för sin resa, säger Anna Grönlund.