Slopade restriktioner med anledning av covid 19
Regeringens besked om att man avser att lyfta i stort sett alla restriktioner med anledning av covid-19 den 29 september 2021 välkomnas av den svenska bussbranschen. I dagsläget är det oklart om den också innebär tidigare preliminära besked att de rekommendationer och allmänna råd som berör trängsel i kollektivtrafiken och information för verksamheterna inom kollektivtrafiken om att informera sina passagerare om hur de kan minska risken för smittspridning löper den sista september.
- Branschen gläds åt att få välkomna alla resenärer åter. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att en stor del av den svenska busstrafiken rullat under hela pandemin och gett alla som behövt ta sig till arbete, skola och andra aktiviteter möjlighet att resa med kollektivtrafiken i enlighet med de rekommendationer som funnits. Men det minskade resandet har slagit hårt mot hela bussbranschen och många företag har sett sin verksamhet gå ner till nära noll. Nu ser vi en ljusning, men krisen är på intet sätt över för oss, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Sveriges Bussföretag förbereder nu kommunikationsaktiviteter för alla branschens segment som ska kunna kommuniceras när restriktionerna de facto är borta. Risken är att en känsla av oro och otrygghet kommer finnas kvar hos människor och att vanor som etablerats under pandemin, såsom att undvika resor i buss, inte ändras bara för att restriktionerna slopas. Men för att klara samhällets långsiktigt klimat- och tillgänglighetsmål behöver andelen resor med kollektivtrafiken öka. För många är det också positivt att kunna dela sin resa med andra, inte minst då det handlar om gruppresor eller resor till destinationer och utflyktsmål. Bussen det för många människor det bästa, och ibland enda, alternativet för resan.
I samverkan med Svensk Kollektivtrafik och SKR samt Tågföretagen förbereds nu program för den linjelagda trafiken och längre ner i detta BussInfo kan du läsa information om den kampanj för turist-, beställnings- och expressbusstrafiken som förbundet nu står i beredskap att lansera.
- Konsekvenserna av krisen i corona virusets spår kommer för bussbranschens del dock inte att försvinna den 1 oktober. Inom den offentligt upphandlade kollektivtrafiken behöver regionerna nu hantera det intäktsbortfall som uppstått. Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik har beräknat att kollektivtrafikens intäktsförlust beräknas hamna på totalt närmare 16 miljarder kronor för 2020 och 2021 jämfört med 2019. Vi har också fått indikationer att många bussföretag nu i offentliga upphandlingar lagt anbud med priser i linje på 2010 års nivå, inte minst i mindre upphandlingar av exempelvis skoltrafik. Det är en oroande signal för branschens framtid och förmåga att utvecklas på längre sikt. För turist- och beställningstrafiken och den kommersiella linjetrafiken, som under hela pandemin stått i stort sett stilla, är hösten avgörande. Många företag har tömt alla reserver och om resenärerna återvänder i alltför långsam takt är risken stor att bussföretag nu stupar på målsnöret. Dessutom är vi som bransch beroende av att målen för många resor – teaterföreställningar, event, galor – går för fulla hus redan från oktober så att resenärerna vill resa, kommenterar Anna Grönlund.
Sveriges Bussföretag följer utvecklingen noga och har en tät dialog beslutsfattare, politiker och närstående intresseorganisationer kring utvecklingen för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för bussbranschen även framöver.