Nyhet

Tryggare affärsavtal med indexreglering

Nyhet

Ingen ska vinna, men ingen ska heller förlora på indexreglering - utan den ska vara affärsneutral, det säger Lars Annerberg branschutvecklare på Sveriges Bussföretag, som sitter med i kollektivtrafikens indexråd, en del av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik. Följer kommuner inte indexråden så kan det innebära onödigt höga anbud, eller att  ett mindre bussföretag går i konkurs, vilket leder till att kommunen står utan leverantör. Rekommendationerna är nödvändiga för båda parter!  

Indexrådets uppdrag är:

- att säkerställa affärsneutralitet i de fastslagna indexregleringsprinciperna. Rådet ska identifiera och analysera de fall där kostnadsförändringar beroende på skatte- och avgiftsförändringar uppstår och påverkar affärsneutraliteten. Indexrådet arbetar med alla frågor som rör index i kollektivtrafiken.

Indexrådet har gott förtroende

Lars förklarar att rekommendationerna har haft en god följsamhet i den upphandlade linjetrafiken med buss och det leder till att vi kan få mer kollektivtrafik för pengarna. Indexrådet har gott förtroende hos både offentliga aktörer såsom trafikföretag. Däremot är det sämre när kommuner upphandlar skolskjuts. Kommunerna är inte insatta i hur riskfyllt det blir när indexregleringen blir en väsentlig och oförutsägbar del av affären, detta i stället för att bibehålla affären som görs när avtal skrivs.

“Hur vanskligt detta är har blivit extremt tydligt i början av 2022 när drivmedelspriserna har ökat med närapå 50 procent. Ett mindre bussföretag tvingas med dessa villkor stå för prisökningen helt själv, utan att någonsin få kompensation för dessa kostnadsökningar.”, säger Lars Annerberg.

Går det sig riktigt illa kan företagen gå i konkurs, vilket också drabbar kommunen som står utan leverantör. Nu vill Sveriges Bussföretag nå ut till de som inte följer indexrekommendationerna att göra det för att affärssäkra sina avtal.

Varför är indexreglering nödvändigt?

Tanken med affärsneutral indexreglering/prisjustering är att minimera onödiga affärsrisker, för båda parter. När kostnader förändras så ska det synas i ersättningen. Motsatsen, att anbudslämnare ska spekulera i framtiden är direkt olämpligt.

Det är viktigt med indexregleringar i en bransch som kollektivtrafiken där man har långa avtal och det är samtidigt väldigt riskfyllt och nästintill omöjligt att gissa i hur drivmedelspriserna kommer utvecklas framåt.

Vill du veta mer om indexreglering kan du läsa mer på Svensk Kollektivtrafik!