Nyhet

Tunga turistorganisationer stödjer förslaget om anpassade kör- och vilotider för buss

Nyhet

International Road Transport Union, IRU, där Sveriges Bussföretag är medlem och representerar Sverige för den samlade bussbranschen, riktar nu tillsammans med flera andra tunga europeiska branschorganisationer i ett gemensamt brev en uppmaning till EU:s parlamentariker om att stödja EU:s förslag till förändringar av regelverket för kör- och vilotider avseende tillfälliga persontransporter, det som oftast benämns turist- och beställningstrafik.

EU-kommissionens förslag för ny lagstiftning har varit ute på remiss även i Sverige och Sveriges Bussföretag svarade då på regeringens remiss. EU-kommissionens lagförslag har därefter behandlads av EU-parlamentets särskilde rapportör som gjort välkomna förbättringar av förslaget. Nu väntar omröstning om det förbättrade förslaget i EU-parlamentet, den 16 december i EU-parlamentets TRAN-utskott och därefter i december i plenum i EU-parlamentet.

Sveriges Bussföretag välkomnar att turist- och beställningstrafikens särskilda förutsättningar och ökat behov av flexibilitet, i jämförelse med linjelagd busstrafik och godstrafik, erkänns och föreslås få ett eget regelverk. Oscar Sundås, ansvarig för frågor kring turist- och beställningstrafik på Sveriges Bussföretag har tillsammans med förbundets särskilda arbetsgrupp TURBO noga följt hela processen och arbetat fram förbundets remissvar samt gett underlag och inspel till olika beslutsfattare och tjänstemän både i Sverige och i Bryssel. Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund har i egenskap av vice ordförande i IRUs passagerarsektion aktivt drivit på processen sedan EU-kommissionen 2023 aviserade att man ville se över möjligheten till förändringar av regelverket för kör- och vilotider avseende tillfälliga persontransporter.

- Turist- och beställningstrafiken följer andra mönster än annan trafik – både genom att stoppen är längre och i många fall fler men framförallt genom att en mindre genomsnittlig del av arbetstiden utgörs av körtid. Dock gör variationen på köruppdrag också att förutsägbarheten är mindre och därför är det välkommet med större flexibilitet i regelverket, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Läs pressreleasen från IRU 

Läs brevet från IRU, ETOA and ECTAA

Läs Sveriges Bussföretags remissvar (insänt i september i år)