Tyska lagen om minimilöner undantar de flesta svenska bussresor
Tyska lagen om minimilöner undantar nu de flesta svenska bussresor
Efter att fler regler inom EU:s vägpaket (Mobility Package) nu har trätt i kraft under februari så har Tyskland nyligen förtydligat sin information gällande minimilöner. Tidigare skulle personal anmälas i ett digitalt system, Meldeportal, för att styrka att de får rätt lön. Med det nya regelverket undantas nu den absoluta merparten av svenska bussresor som genomförs till, från och i Tyskland från lagen om minimilöner.
Detta har sin grund i utstationeringsreglerna och vilka undantag som finns från dessa. En förare omfattas inte av utstationeringsreglerna om de kör transit eller bilaterala transporter vid internationell persontransport.
Bilaterala transporter av personer kan vara av tre olika typer:
• Passagerare tas upp i det land som bussföretaget är etablerat och släpps av i ett annat land inom EU eller i ett tredjeland
• Passagerare tas upp i ett annat land inom EU eller i ett tredjeland och släpps av i det land som bussföretaget är etablerat
• Passagerare både tas upp och släpps av i det land som bussföretaget är etablerat och tas däremellan med på en rundresa och/eller lokala utflykter i ett annat land inom EU eller i ett tredjeland
De allra flesta bussresor som genomförs av svenska bussföretag faller under antingen transit eller bilaterala transporter, vilket alltså gör att den tyska lagen om minimilöner numera inte omfattar dessa och ingen registrering i Meldeportal behöver därmed ske för dessa.
Cabotagetransporter omfattas av utstationeringsreglerna och för dessa behöver företagen lämna in utstationeringsdeklarationer.
Ett bussföretag kan behöva uppvisa dokumentation som styrker att resan som genomförs är antingen en transitresa eller en bilateral transport. Här är Sveriges Bussföretags bedömning att en ifylld Waybill tillsammans med en körorder och eventuella deklarationsblanketter för moms räcker.