Nyhet

Utredning om regler vid automatiserad körning och geostaket

Nyhet

Infrastrukturdepartementet har utrett och analyserat frågan om ansvarsfördelningen vid automatiserad körning och de regler som gäller vid användning av geostaket (även kallat geofencing). Sveriges Bussföretag har tagit del av denna utredning och har tillsammans med Transportföretagen lämnat ett remissvar.

I grunden är det positivt att redan nu ta fram en lagstiftning om automatiserad körning som skapar tydliga ramar för dessa fordon. Samtidigt finns det anledning att vara kritiska till några förslag. I utredningen föreslås till exempel att fordonets ägare ska vara ansvarig för att trafikregler följs under automatiserad körning. Dessutom föreslår utredningen att om trafikregler överträds vid automatisk körning ska sanktionsavgiften tas ut av fordonsägaren om detta inte har orsakats av ett systemfel. Dessa förslag är något som Sveriges Bussföretag och Transportföretagen ställer sig mycket kritiska till. Detta eftersom det är ett orimligt ansvar som föreslås läggas på fordonsägaren.

När gäller geostaket används detta redan i dag i olika sammanhang. Denna teknik är i grunden positiv eftersom det kan bidra till en förbättrad miljö en bättre trafiksäkerhet. Det kan bidra till att skapa goda förutsättningar som gynnar för transportsektorn enligt Sveriges Bussföretag och Transportföretagen.

Infrastrukturdepartementet föreslår att dessa regler ska börja gälla 1 juli 2022.

Frågor?

Kontakta Erik Risberg på Sveriges Bussföretag på 08-762 71 76.