Nyhet

Utsläppskrav på bussar, Die Deutschlandticket och förarbrist diskuterades på UITPs EU-möte

Nyhet

Anna Grönlund, Minna Soininen och Mohamed Mezghani, UITPs Generalsekreterare.

UITP:s EU-kommitté samlade medlemsorganisationer för att diskutera och forma positioner för sektorn i en rad pågående lagförslag och initiativ på EU-nivå. På agendan fanns bland annat förslag och pågående lagprocesser relaterade till utsläppskrav på bussar, EU:s körkortsdirektiv, digitalisering och biljettsystem. 

Över 40 deltagare från nationella organisationer för regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag samt trafikföretag samlades den 7 november i Bryssel på möte med UITP:s EU-kommitté. Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund var på plats. UITP:s EU-kommitté leds av Minna Soininen från den finska kollektivtrafikorganisationen.

EU:s körkortsdirektiv diskuterades

Förarbristen är en het fråga i alla EU:s medlemsländer. Den pågående översynen av EU:s körkortsdirektiv, där sektorn velat ha möjlighet för alla medlemsländer att införa en lägsta ålder för bussförare till 18 år, harmoniserad med godstrafiken, och en slopad 50 kilometersgräns, var en av de punkter som berördes på UITP:s EU-kommitté möte. Just nu pågår intensiva förhandlingar i frågan på EU-nivå. Ett beslut måste fattas före februari om frågan ska kunna avgöras under EU-parlamentets nuvarande mandatperiod. Annars behöver processen drivas på nytt efter valet till EU-parlamentet 2024. 

Dessutom fick alla mötesdeltagare lyssna till en detaljerad redovisning av Die Deutschlandticket, det tyska initiativet med en biljett för hela Tysklands kollektivtrafiksystem, undantaget långväga trafik. Die Deutschlandticket lanserades först som 9 Euro-biljetten, priset höjdes sedan till 49 Euro och nu pågår diskussioner om dess fortsättning. Satsningen har uppskattningsvis lockat över 5% tidigare bilister till kollektivtrafiken och stöttats av många politiker bland annat utifrån klimatargument. Men satsningen har också ökat trängseln och otryggheten i kollektivtrafiken så inga extra satsningar har gjorts på bussar, terminaler och fordon trots att antalet resenärer ökat. I detta nu pågår en diskussion mellan de tyska delstaterna och den nationella regeringen om vem som ska betala för en eventuell fortsättning på satsningen, det vill säga ett kraftigt reducerat biljettpris och satsningar på kollektivtrafiksystemet. 

Läs mer om UITPs internationella kampanj ”Public transport benefits”!