Kör- och vilotider

Reglerna om kör- och vilotider är gemensamma inom EU och omfattar bland annat alla bussar oavsett totalvikt. Förordningen slår bland annat fast hur länge förarna får köra under en dag respektive under en vecka. Syftet med regelverket är att skapa en sund konkurrens på transportmarknaden, förbättra arbetsförhållande för förarna och öka trafiksäkerheten. 

Regelverket upplevs ofta som komplicerat och oflexibelt av både förare och företag och det finns en oro för att bli kontrollerad både längs vägen och i en företagskontroll från Transportstyrelsen. Att arbeta systematiskt och förebyggande med kör- och vilotider är viktigt för alla transportföretag, oavsett storlek, både för att vara redo för en kontroll men också för att skapa bättre rutiner i den egna verksamheten. 

Vilka frågor arbetar Sveriges Bussföretag med? 

Sveriges Bussföretag erbjuder löpande rådgivning i kör- och vilotider, främst genom arbetsgivarguiden. Förbundet har också en ständigt pågående dialog med berörda myndigheter. Därtill bedrivs ett aktivt lobbyarbete för att förbättra regelverket på EU-nivå, främst genom vår europeiska paraplyorganisation IRU. 

Du når arbetsgivarguiden bland länkarna längst ner på sidan. Det går såklart också bra att ta kontakt med oss. 

Kör- och vilotidsnätverket

Inom Transportföretagen finns ett nätverk med representanter från både buss- och åkeriföretag med fokus på kör- och vilotidsfrågor. Nätverket träffas ett par tillfällen per år och även Transportstyrelsen medverkar. 

Kör- och vilotidsskolan 

Sveriges Bussföretag har tillsammans med Transportföretagen tagit fram en kör- och vilotidsskola - korta filmer på olika teman som förklarar kör- och vilotidsreglerna på ett enkelt sätt. 

Du hittar en länk till kör- och vilotidsskolan bland länkarna längst ner på sidan. 

Sveriges Bussföretags huvudsakliga ståndpunkter 

  • Kör- och vilotidsreglerna behöver i större utsträckning anpassas till buss- respektive godstrafiks olika förutsättningar, i dagsläget är regelverket i princip samma
  • Transportstyrelsens arbete med tillsyn av regelverket måste ske på ett rimligt sätt med fokus på att förebygga systematiskt fusk 
  • Transportstyrelsen behöver vara tydligare med vilka krav som ställs för att anses uppfylla regelverket, exempelvis hur dokumentation av överträdelser ska ske 
  • Polisen behöver genomföra fler vägkontroller för att fånga upp fler överträdelser - det behöver helt enkelt bli svårare att kunna "flyga under radarn" 
  • En större flexibilitet i regelverket behövs, framför allt vad gäller turist- och beställningstrafik 
Övergivet fotbollslag på grund av kör- och vilotider
Nästan framme