Åtta initiativ som tar godstransporter in i framtiden
I serien ”Från A till B” får du bekanta dig med den våg av förändring som just nu drar genom transportnäringen. Ett av bolagen som är med och driver den resan är DB Schenker, där flera projekt nu tar bolaget in i framtiden:
– Vi är en global aktör och har därmed goda möjligheter att påverka hela utvecklingen.
DB Schenker finns i luften, på vägarna och på havet och sköter frakter för företag över hela världen.
– Vi är en global aktör och har därmed goda möjligheter att påverka hela utvecklingen. Vi måste jobba med att hålla hög kvalitet och driva utvecklingen framåt på ett hållbart sätt, säger Magnus Strand, vd för den svenska verksamheten.
Klimatfrågan beskrivs som strategiskt avgörande. Här pågår arbetet med att hitta både nya lösningar och att göra befintliga lösningar än mer hållbara.
– Vi arbetar med att utvärdera alla tillgängliga alternativ, en viktig bit är drivmedel. Dels biobränslen, dels elektrifiering – det är en omställning vi vill göra så fort det någonsin går. Det är en tvåstegsraket. Elektrifieringsresan börjar med mindre bilar, paketbilar, distributionsbilar. För fjärrbilar ligger det lite längre bort och här är biobränslen viktiga tills även dessa kan övergå till att bli elektrifierade transporter.
Hela vår bransch kommer att ta rejäla kliv
Förutom arbete med befintlig teknik banar flera innovationer väg för framtiden:
Drönare: Tillsammans med företaget Volocopter ska DB Schenker testa tunga leveranser med drönare. VoloDrone kan lyfta upp till 200 kilo och flyga fyra mil, vilket möjliggör snabba och utsläppsneutrala leveranser till otillgängliga platser.
Förarlösa fordon: DB Schenker var först i världen att testa ett autonomt fordon på allmän väg, vilket gett insikter och kunskap kring vad som krävs för att lyckas.
Robotiserade lager: I Göteborg och Stockholm har DB Schenker implementerat två olika robotlösningar, CarryPick och Autostore, för effektivare hantering och ännu bättre arbetsmiljö.
Självkörande truckar (gaffeltruckar) som kan köra runt i terminaler själva, fyra sådana finns just nu i terminalen i Borås och flyttar 250 paketburar varje natt.
Paketrobotar: I Finland testas en självkörande paketrobot som kör runt och levererar paket, likt en miniatyr av ett förarlöst fordon. Detta som ett alternativ till att hämta ut paket i en box.
Digitala lås: En utmaning i logistikvärlden har länge legat i att någon måste vara på plats och ta emot samt kvittera när en vara ska levereras. Med digitala kodlås kan istället en engångskod ges ut så att varor kan levereras även när ingen är på plats.
BinPACKER är en algoritm för att optimera fyllnadsgraden och göra lastplanering i en container. Den kan öka lagringsutrymmet med över 10 procent.
Gröna zoner: I Oslo har DB Schenker anlagt en central hubb som endast använder el-bilar och -cyklar för distribution. På så sätt har utsläppen från godsdistribution minskats med 80 procent. Även i Göteborg kommer gods att levereras helt utsläppsfritt, med hjälp av el-fordon, i ”Gothenburg Green Zone”.
– Hela vår bransch kommer att ta rejäla kliv. Min ambition är att DB Schenker ska vara det bolag som leder den resan, att vi hela tiden jobbar mot att vara i framkant i omställningen. Inom tio år har det hänt enormt mycket, avslutar Magnus Strand.
Det här reportaget är en del av Transportföretagens initiativ från A till B – en bransch i förflyttning, där vi berättar om hur transportsektorn förändras. Är du nyfiken på den resan? För att läsa mer om kampanjen, besök https://www.transportforetagen.se/a-till-b/