Ekonomiska styrmedel inom dagens och framtidens transportsektor
Transportsektorn möter ett lapptäcke av olika skatter och avgifter. Det behövs en översyn och utvärdering samtidigt som vi efterfrågar ett helhetsgrepp om styrmedel för de tystare och utsläppsfria transporterna i framtiden.
Tydliga och långsiktiga styrmedel
Skatter och avgifter införs och justeras av staten och myndigheter i stuprör, utan ett transportslagsövergripande perspektiv. Det finns ofta en otydlighet om syftet är fiskalt eller styrande, inte minst ur ett klimat- och miljöperspektiv, vilket gör det svårt att utvärdera effekterna av styrmedlen.
Skatter och avgifter fyller en funktion och är, utöver det statsfinansiella syftet, en viktig del av arbetet med att minska transporternas klimatpåverkan och en hållbar väg bort från fossila bränslen. Däremot måste vi kunna kombinera uppfyllande av klimat- och miljömål med stärkt konkurrenskraft och i balans till de transportpolitiska målen, så som ökad tillgänglighet.
Transportsektorn är en nyckelaktör i ett konkurrenskraftigt näringsliv, vilket i sin tur skapar resurserna för att ställa om till ett hållbart samhälle. Kostnadseffektivitet måste därför vara ledstjärnan i all form av styrning.
Transportföretagens principer
- Staten behöver stötta omställningen genom långsiktiga spelregler med olika stöd och andra styrmedel. Men det blir inte bättre ju fler styrmedel som införs. Det är dags att ansa i den vildvuxna styrmedelsrabatten och göra de kostnadseffektiva.
- Det behövs tas ett helhetsgrepp om styrningen av morgondagens transporter. Att beskatta tyst och fossilfri trafik på samma sätt som idag är att beskatta mobilitet.
Strukturerade och långsiktiga lösningar
Givet klimatfrågans angelägenhet och transporternas klimatpåverkan är det viktigt med strukturerade och långsiktiga lösningar för att minska sektorns klimatutsläpp, samtidigt som hänsyn tas till samhällets ökande transportbehov och transportsystemets funktion. Att införa styrmedel som enbart syftar till att minska mobilitet, tillgänglighet, tillväxt och välstånd gynnar inte någon, framför allt inte klimatet.
Utmaningen måste i stället mötas med välanalyserade styrmedel som lägger grund för både hållbar utveckling och en ökad konkurrenskraft.
Transportsektorn är uppe i en snabb förändringsprocess. Globala trender som elektrifiering, ökad användning av fossilfria bränslen, automation och digitalisering förädlar befintlig struktur men kan också innebära nya sätt att transportera. En tyst och fossilfri transportsektor behöver ett modernt skatte-, avgifts- och subventionssystem.


Våra exempel på åtgärder
Transportsektorn möter en mångfald av styrmedel. Det finns ett behov av en genomlysning i syfte att renodla skatte- och avgiftsuttaget. Här nedan listas några exempel.
Fossilfritt ska inte beskattas som fossilt – fortsatt skattefrihet för biobränslen
Reduktionsplikten innebär att flytande drivmedel, oavsett hur mycket biodrivmedel som blandas in, beskattas som 100% fossilt. Det är orimligt och behöver förändras. Den problematiska överindexeringen (BNP-uppräkningen) av drivmedel ska tas bort permanent. Nuvarande skattefrihet för rena och höginblandade biodrivmedel är skattebefriade till utgången av 2026. Denna skattebefrielse måste förlängas för att vara en del av utfasningen av fossila drivmedel.
Punktskatten på el måste underlätta transportsektorns omställning
Den pågående omställningen i transportsektorn mot elektrifiering gör att elskatten behöver ses över. Exempelvis är vätgas som tillförs bränsleceller obeskattad, medan punktskatten på el är en av världens högsta. Elbussar betalar full elskatt men inte tåg, likabehandla kollektivtrafiken. Tunga elektriska lastbilar går också att i stort sett energiskattebefria, för att göra de mer attraktiva. En hög energiskatt på el riskerar bli en bromskloss för elektrifieringen av transportsektorn.
Kontakt

Mårten Bergman
Transportekonom