Transporter av gods och människor är en grundförutsättning för tillväxt, välfärd och möten mellan människor. Transporter påverkar också miljön och bidrar till klimatförändringar. Men det är inte transporterna i sig som är problemet och ska begränsas, det är utsläppen.
Det finns ett flertal klimatskadliga växthusgaser. Men fokus brukar ligga på hur koldioxidutsläppen påverkar det globala klimatet.
Koldioxidutsläppen har en påverkan på det globala klimatet, och en stor del av världens beslutsfattare har en ambition att minska dessa. Under år 2023 uppgick det globala koldioxidutsläppet till 38 miljarder ton. De tre största utsläpparländerna i världen är Kina, USA och Indien (med en andel av 32, 13 och 8 procent).
Sverige släppte ut 44,4 miljoner ton koldioxidekvivalenter under 2023. Det innebär det att Sverige står för knappt 0,1 procent av de globala utsläppen. Sverige står alltså för en mycket liten andel av de globala koldioxidutsläppen men ambitionen är att Sverige ska ha netto-noll växthusgasutsläpp år 2045, en ambition med ett brett stöd i samhället.
Sverige har under lång tid visat att det går att kombinera ekonomisk tillväxt med minskade växthusgasutsläpp. Sveriges BNP har nästan fördubblats sedan år 1990, samtidigt som utsläppen har reducerats med 38 procent.
Av Sveriges totala utsläpp år 2023 står inrikes transporter för 13,9 miljoner ton koldioxidekvivalenter, vilket motsvarar 31 procent. Under de senaste 30 åren har transportsektorns andel av växthusgasutsläpp legat mellan 25 och 35 procent, samtidigt som både befolkningen och transporterna har ökat.
Att transportsektorns andel av de totala utsläppen har över tid legat relativt stabilt hänger ihop med att andra samhällssektorer, under flera decennier, succesivt fasat ut fossila bränslen, inte minst inom värmeproduktion, bostads- och servicesektorn.
Transportsektorns totala utsläpp har minskat ca 40 procent mellan 1990 och 2023. Detta samtidigt som trafikarbetet på svenska vägar ökat från 64 000 till 82 000 miljoner fordonskilometer, vilket är en ökning med 27 procent. Utsläppen per fordonskilometer har alltså kontinuerligt minskat under perioden. Under samma period har också befolkningen ökat med 23 procent.
Huvuddelen av transportsektorns utsläpp kommer från vägtrafiken, främst från personbilar, tunga och lätta lastbilar, arbetsmaskiner inom industri- och byggsektorn och jordbruket. Men de totala utsläppen minskar relativt snabbt.
År 2023 var utsläppen från personbilar 8,27 miljoner ton, cirka 36 procent lägre utsläpp jämfört med år 1990. Huvudorsaken till minskningen är kontinuerligt energieffektivare fordon, ökad användning av fossilfria drivmedel och på senare år en allt snabbare elektrifiering.
Sedan år 2021 tenderar frikopplingen mellan tillväxt och utsläpp för biltrafiken som den svenska ekonomin. Sedan år 2016 har persontransportarbetet med bil ökat med ca 9 procent. Samtidigt har utsläppen från personbilar minskat med cirka 36 procent.
Elektrifieringen har gått snabbt och kommit långt i Sverige. År 2024 nyregistrerades 269 582 personbilar, av dessa var 157 446 laddbara. Det utgör en andel på 58,4 procent. Sett till hela personbilsflottan på drygt 5 miljoner bilar finns det 659 489 laddbara personbilar.
För tunga lastbilar är trenden att utsläppen från tunga lastfordon stadigt ökande från 1990 fram till den ekonomiska nedgången år 2008, vilket tydliggör kopplingen mellan godstransporter, handel och ekonomisk tillväxt.
Den tekniska utvecklingen och effektiviseringen av tunga fordon kunde inte fullt ut kompensera för trafiktillväxten. Det fanns inte heller under denna tidsperiod den tillgång på fossilfria bränslen för långväga tunga transporter som det finns idag.
Från år 2008 har utsläppen minskat kraftigt och år 2023 var utsläppen från tunga lastbilar 2,78 miljoner ton, vilket är 31 procent lägre än år 2000. Trafiken, mätt i tonkilometer, har under samma tidsperiod ökat med 4 procent.
Frikopplingen mellan transportarbete och utsläpp har främst möjliggjorts genom användning av fossilfria drivmedel, antingen inblandad i konventionell diesel eller helt förnybar diesel (exempelvis HVO100). Ökad användning av biogas har också bidragit till minskade fossila utsläpp.
Elektrifieringen av tunga lastbilar är fortsatt i sin linda. År 2024 nyregistrerades 5230 tunga lastbilar, av dessa var 334 stycken laddbara. Det utgör en andel på 6,5 procent. År 2024 fanns det 807 laddbara tunga lastbilar i trafik i Sverige.
Transportekonom