Transportsektorn finns till för att tillgodose de önskemål som samhället har, vad gäller att transportera individer och varor. Transportsektorn förändras i takt med att önskemålen gör det. En sak är dock densamma – utan transporter skulle samhället stanna.
Vårt sätt att resa förändras över tid. Resor sker också med olika färdmedel och en och samma resa innehåller ofta olika transportslag. Transportsystemet finns för att skapa tillgänglighet och alla transportslag behövs.
Under 2023 uppgick det totala transportarbetet till 147 miljarder personkilometer. Av detta kommer 81 procent från vägtrafiken. Det innebär att bilen är en viktig resurs i svenskarnas sätt att förflytta sig. Under 2023 färdades varje svensk ungefär 1116 mil, vilket motsvarar 3 mil per dag. Denna siffra är något högre än under 2022 då svenskarna färdades 1038 mil, motsvarande 2,8 mil per dag i genomsnitt.
År 2023 färdades genomsnittssvensken 1 070 mil med bil, buss eller motorcykel, vilket motsvarar ca 7,5 resor mellan Ystad och Kiruna, och 259 mil med tåg, båt och flyg tillsammans, vilket motsvarar ungefär en enkelresa från Stockholm till Barcelona!
Transportarbetet via luftfart (flyg inom Sverige) står för den största ökningen av personkilometer jämfört med 2000. Mellan perioden 2000 och 2023 var ökningen 183 procent och beror bland annat på att världen blivit alltmer globaliserad och att många resor, både privata och via jobbet, görs med passagerarflyg.
Det transportslag som gjort den näst största ökningen i personkilometer jämfört med 2006 är bantrafiken (tåg, tunnelbana och spårväg). Mellan perioden 2006 och 2023 var ökningen 33 procent. En förklaring är att stora insatser har gjorts under dessa år för utbyggnad av tåg och skattesubventionerad kollektivtrafik. Jämfört med 2022 ökade antal personkilometer med 4 procent, men jämfört med 2019 är det fortfarande 10 procent lägre. Samma mönster går att skönja i vägtrafiken, med en ökning på 7 procentenheter jämfört med 2022 och en ökning med 6 procentenheter jämfört med innan pandemin (år 2019).
År 2021 var det år med lägst transportarbete som uppmätts under de senaste 20 åren, på grund av ett minskat resande med kollektiva trafikmedel under pandemin. Sedan dess har det dock åter börjat öka och 2023 var det totala transportarbetet 147 miljarder personkilometer.
Källa: SCB och Trafikanalys. År 2022.
Not: Anges i miljoner personkilometer. Andelen av det totala transportarbetet inom parentes. P.g.a. avrundning summerar inte totalen till 100%.
År 2023 utgjordes 86 procent av personkilometrarna på det svenska vägnätet av resor med personbil. Drygt 8 procent utgjordes av transporter med buss och resterande andel delas mellan MC, moped, cykel och gång. Siffrorna mäts i personkilometer, alltså inte i antalet resor utan hur långt vi transporterats på vägnätet under året.
Vägnätet användes 2018 cirka 12 procent mer än under år 2000.* Transportarbetet med personbil har ökat med 11 procent under perioden och bilen är till följd av sin stora betydelse drivande för totalutvecklingen.
Ser man till den nya mätmetoden, som använts sedan år 2016, har användandet av vägnätet ökat med cirka 6 procent. Transportarbetet med personbil ökade med 9,5 procent. De enda motordrivna fordonen som haft en negativ procentuell utveckling under den nya mätperioden är motorcyklar, med en minskning på cirka 12 procent, samt bussarna som minskat med 3 procent.
Transportarbetet till fots har ökat med enligt statistiken, med över 46,5 procent under perioden 2000–2018 och en ökning på 60,8 procent under den nya mätperioden 2016–2023. Det finns dock en viss osäkerhet i statistiken med avseende på transporter till fots. En anledning är svårigheterna att mäta hur många och hur långt gångtrafikanter tar sig fram varje år på det svenska vägnätet.
Alla varor som säljs i Sverige har på något sätt fraktats till ett lager, en butik, ett hem, eller i många fall till alla tre destinationerna. Under färden kan produkten också ha fraktats med flera olika transportmedel: till en hamn, på järnvägsräls eller längs vägnätet.
Den transporterade godsmängden mäts i tonkilometer och benämns som transportarbete, vilket innefattar mängden och längden på alla genomförda transporter. Det totala svenska transportarbetet uppgick under år 2023 till 98 miljarder tonkilometer, fördelat på vägtrafik, järnväg, sjöfart och luftfart.
Sverige har långa avstånd där några få sträckor på väg och järnväg utgör ryggraden i hela infrastruktur. Av det transportarbete som genomförs i Sverige sker ca hälften (53 procent) på vägarna. Det gör att lastbilstransporterna utgör en betydande del av den svenska varu- och godsförsörjningen. I stort beror det på att en transport med järnväg eller båt bara når stationen eller hamnen och på något sätt måste varorna transporteras därifrån till sin slutdestination. Det görs ofta med lastbil som också har en annan flexibilitet än båt och tåg.
Vid transport med tåg eller fartyg fraktas ofta en mycket stor mängd gods per enhet. I relation till i början av seklet har transportarbetet ökat både på vägarna och på järnvägsnätet. Däremot har transportarbetet via sjöfarten minskat något.
Merparten av godstransportarbetet i Sverige utförs av lastbilar, som stod för 53 procent år 2023. Totalt transporterades cirka 447 miljoner ton under året.
Transportekonom