Case study 2 (import)

Guide

  • 1

    EORI-nummer säkerställs i importlandet

  • 2

    Avisering av IG-nummer sker före anlöp och kan inhämtas på följande sätt:

    a. via mail – ETA utsänds vid avgång från UK

    b. via hemsida – turlista kopplat till avgång

  • 3

    Rederiet ansvarar för att Säkerhetsdeklaration för import lämnas

  • 4

    För sändning som inkommer med transit till SE/EU

    a. Gothenburg RoRo Customer Center Service aviseras med Transitdokumentet (TAD) alternativt MRN på mail från UK

    b. Gothenburg RoRo registrerar trailern som tullklar

    c. Access-kod (A-kod) erhålls så att trailer kan hämtas

    d. För chaufförer med ”permanentkort” används en A-kod skapat av bokningsnummer + trailernummer (Releasenummer + enhetsnummer)

    e. Uppdragsgivare säkerställer att chaufför i samband med hämtning av trailer även medför en utskrift av TAD

    f. Efter avhämtning presenteras TAD för gränspassageregistrering på tullkontoret Arendal av chauffören

  • 5

    Sändning som inkommer utan transit till SE/EU läggs omgående upp på tillfällig lagring - DGT

    a. Import – se p 7 och följande

    b. Transitering från Gothenburg RoRo – se p 8 och följande

  • 6

    Information om att trailer är loss och klar att genomgå tullprocess -

    Rederiet informerar speditören när enheten är redo att förtullas genom deras bokningssystem eller per mail

  • 7

    FÖR IMPORT

    Se vad som gäller för import

  • 8

    FÖR TRANSIT

    Läs vad som gäller för Transit