Marcus spanar oktober 2024
Höstmånaderna innebär tid för både verksamhetsplanering och en tid för summering kring vad som hittills uppnåtts under året. Som ni vet har ett gediget påverkansarbete pågått och vi kan se att det har burit frukt. Tidigare under månaden kunde ni bland annat läsa att vi välkomnar regeringens infrastrukturproposition. Den innebär en kraftigt ökad satsning på landets infrastruktur, något som vi har efterfrågat under lång tid.
Vår fasta övertygelse är att transportnäringen är det blodomlopp som håller i gång det svenska samhället, vilket ofta präglas av stora ytor och gles befolkning. Därtill är frågan om infrastruktur kritisk för samhället som helhet. Även om det finns insatser kvar att göra är beskedet därför ett steg i rätt riktning.
Utifrån samma premiss var vi också glada över beskedet om den slopade flygskatten. Flygskatten har, sedan den infördes 2018, slagit hårt mot flygbranschen och kraftigt försämrat dess konkurrenskraft, utan påvisat sänkta utsläpp. Därtill har flyget befunnit sig i en särdeles svår situation under de pandemiår som ryckte undan mattan för en stor del av verksamheten. Vi ser också att Sverige ligger på jumboplats inom EU när det gäller återhämtning av flyget – då är det viktigt att förutsättningar för en grön återstart skapas framgent, något som flygskatten inte har bidragit till.
Utöver vårt påverkansarbete på det branschpolitiska planet pågår ett myller av insatser knutet till kompetensförsörjningsfrågan. En rad kampanjer går just nu att se i olika kanaler, bland de större kan nämnas Bli Bussförare och Öppna Verkstäder. Samtidigt gör vi avtryck med våra collegekoncept. Nyligen certifierades Motorbranschcollege nummer 31. Vi är givetvis glada och stolta över att på konkreta sätt kunna bidra till att fler personer hittar fram till transportnäringens många yrken.
Summa summarum präglas hösten av hög aktivitet. Det gäller inte minst med tanke på förberedelsearbetet inför Avtal 25. Jag kommer att återkomma till mina tankar kring just detta i nästa krönika, då vet vi dessutom mer om var vi har facken.
/ Marcus Dahlsten