Dialog viktigt i kommande avtalsrörelse
2023 har inletts och det innebär bland annat avtalsrörelse. Alla medlemsföretag ska nås av den information som de behöver under resans gång. Transportföretagen kommer därför löpande att kommunicera via nya sidor på webbplatsen, under namnet Avtal 23.
2023 är det som bekant dags för avtalsrörelse – totalt innebär det att 650 kollektivavtal ska tecknas i vårt långa land. För Transportföretagens del innebär avtalsrörelsen att totalt 55 kollektivavtal omförhandlas under olika tidpunkter det kommande året. Det är ett mycket omfattande arbete som kräver förberedelser, genomförande och slutligen summering.
– Avtalsrörelsen är viktig för hela Sveriges näringsliv och för Transportföretagen. Det är nu vi ska nå balanserade kollektivavtal som stärker medlemsföretagen och deras konkurrenskraft, säger Håkan Filipsson som arbetar med kommunikation på Transportföretagen.
Håkan Filipsson menar att det finns en stor trygghet inom hela Transportföretagen givet den omfattande erfarenhet som finns av att bedriva avtalsrörelser.
– Vi har en stark organisation med erfarna och vassa förhandlingschefer under Marcus Dahlsten och Annika Nordins ledning. Till det kommer våra erfarna medarbetare på respektive kansli. Att vi har en stor erfarenhet är ett stort plus och tillåter oss att vara flexibla, samtidigt lär man sig väldigt mycket av varandra, det är det som gör jobbet så givande.
Det är inte bara inom Transportföretagens organisation som Håkan Filipsson upplever att det finns en stor erfarenhet, detsamma gäller hos medlemsföretagen:
– Kommunikationen i avtalsrörelsen kan framstå som komplex och på ett sätt är den det i form av mängder av begrepp och termer. Däremot tror jag inte att vi ska göra det mer märkvärdigt eller svårare än vad det är. Våra medlemsföretag har vana ledare och organisatörer som har koll på läget, dessutom har vi en jättebra dialog i våra delegationer när det gäller att förbereda avtalen inför beslut i respektive styrelse.
Samtidigt finns också ett behov av att stärka kommunikationen ytterligare i år.
– Förra avtalsrörelsen präglades av pandemin och den blev också delvis digital. Därför kunde vi inte träffas i lika hög utsträckning. I år ser vi framför oss att vi kommer att ha en helt ny situation. Dels på grund av en komplex omvärldssituation med kriget i Ukraina och svåra ekonomiska förutsättningar, dels för att vi återigen kan träffas både internt och med våra motparter. Det sammantaget kommer att göra att vi har ett större behov av kommunikation på olika plattformar.
Nya webbsidor där medlemsföretagen kan följa processen
Ordningen, den så kallade ”svenska modellen”, innebär att det är den konkurrensutsatta industrin som är märkessättande. LO-facken har här yrkat på 4,4 procent och industrin har lagt sitt krav på 2,0.
– Nu förbereder vi avtalsrörelsen på våra avtalsområden så vi är redo när märket sätts, vilket blir i slutet på mars. Bland annat så skapar vi nya sidor på webbplatsen där mer information om processerna kommer att finnas tillsammans med fördjupande information. Tanken är att både vi internt och alla medlemsföretag ska kunna ta del av processens olika steg.
En stor del av arbetet i avtalsrörelsen är knutet till just detta – att alla medlemsföretag ska nås av den information som de behöver under resans gång. Här finns flera viktiga kanaler i form av cirkulär och nyhetsbrev, men även i det personliga mötet:
– Vi kommer som vanligt att vara ute på olika aktiviteter och utbildningar under våren. Vi har ett stort kursutbud och jag vill slå ett särskilt slag för våra regionala arbetsgivardagar där vi informerar mer kring arbetet med årets avtalsrörelse. Det kommer finnas många tillfällen till dialog under våren.
Sist men inte minst är Håkan Filipsson också mån om att medlemsföretagens vardag ska speglas i kommunikationen kring avtalsrörelsen:
– Vi ser att i såväl avtalsrörelsen som i vår övriga kommunikation finns ett stort behov av kunskapsspridning och dialog om hur företagens vardag och villkor ser ut. Något som har blivit mycket uppskattat är våra fördjupande intervjufilmer och reportage där vi belyser våra medlemsföretags försättningar och den omställning som pågår i transportsektorn. Jag tror att vi i denna avtalsrörelse kommer att se högre krav på interaktivitet och att vi behöver ägna mycket tid åt dialog. Här kommer medlemsföretagen vara viktigast, vi finns till för våra medlemsföretag och för oss är det helt avgörande att hålla dialogen levande.