Nyhet

Mobilitetspaketet: rådet antar reform för lastbilsförare

Nyhet

Idag har Europeiska rådet antagit en omfattande reform av EU:s vägtransportsektor, kallad mobilitetspaketet. De nya reglerna syftar till att förbättra förarnas arbetsvillkor, införa särskilda regler om utstationering av förare vid internationella transporter och uppdatera bestämmelserna om tillträde till marknaden för godstransporter. De ska också göra kontrollen av efterlevnaden mer effektiv.

En preliminär överenskommelse nåddes den 11 december 2019 mellan rådets ordförandeskap och Europaparlamentet. Den överenskomna texten godkändes av Coreper den 20 december 2019, och rådet bekräftade den politiska överenskommelsen den 20 februari 2020.

”De nya reglerna säkerställer en balans mellan bättre arbetsvillkor och sociala förhållanden för förare och vägtransportföretagens frihet att tillhandahålla gränsöverskridande tjänster. De bidrar även till ökad trafiksäkerhet. De skapar dessutom klarhet inom sektorn när det gäller bestämmelser som tidigare var tvetydiga, och sätter stopp för en inkonsekvent tillämpning av reglerna i medlemsländerna”, skriver det Europeiska rådet.

Paketet består av en förordning som reglerar tillträdet till marknaden för godstransporter på väg och till bedrivande av godstransportverksamhet eller persontransporter på väg, en förordning om längsta tillåtna körtid och kortaste vilotid samt positionsbestämning med hjälp av färdskrivare, och ett direktiv om översyn av tillsynskraven och fastställande av bestämmelser om utstationering av förare.

Vad händer nu?

Dagens omröstning, som antogs genom skriftligt förfarande, innebär att rådet har antagit sin ståndpunkt vid första behandlingen. Rättsakterna måste nu antas av Europaparlamentet vid andra behandlingen innan de offentliggörs i EU:s officiella tidning. De två förordningarna kommer att träda i kraft 20 dagar efter offentliggörandet, och direktivet dagen efter offentliggörandet.

Reglerna i förordningen om marknadstillträde och utstationeringsdirektivet börjar gälla 18 månader efter att rättsakterna har trätt i kraft. Reglerna i förordningen om körtider börjar gälla 20 dagar efter offentliggörandet, med undantag för de särskilda tidsfristerna för färdskrivare.