Nyhet
Remissyttrande från Transportföretagen – Flyg på Rut-utredningens delbetänkande ”Fler ruttjänster och höjt tak för rutavdraget”
Nyhet
Transportföretagen – Flyg har besvarat Finansdepartementets remiss av SOU 2020:5 ”Fler ruttjänster och höjt tak för rutavdraget” som innehåller ett ogenomtänkt förslag om höjd flygskatt. Transportföretagen – Flyg avstyrker förslaget.
Sammanfattning av våra synpunkter:
- Flygbranschen befinner sig en krissituation utan motstycke. Coronapandemin är flygets värsta kris någonsin i fredstid. Krisen kommer att få långtgående och oöverblickbara konsekvenser. Det kommer att ta mycket lång tid för flygmarknaden att återhämta, och stabilisera, sig.
- Flygtrafiken i Sverige är i dag reducerad med mer än 90 procent och trafiken fortsätter att minska.
- Hela flygbranschen med företag inom olika verksamhetsområden påverkas oerhört allvarligt av coronapandemin.
- Flygbranschen kommer efter krisen att behöva en tid av ekonomisk återhämtning samtidigt som den mycket viktiga hållbarhetsomställningen ska fortsätta enligt plan.
- Att kraftigt höja flygskatten med 19 procent motsvarande cirka 270 miljoner kronor skulle påverka flygbranschens miljö- och klimatomställning negativt samt försämra tillgängligheten inom, till och från Sverige i ett läge där landet kanske mer än någonsin behöver god tillgänglighet för ekonomisk återhämtning.
- Det är synnerligen allvarligt att utredningen lägger fram ett förslag om höjd flygskatt utan konsekvensanalys av hur förslaget påverkar möjligheten till en hållbar och konkurrenskraftig flygnäring i Sverige.
- Utredningen saknar en beskrivning av hur en höjning av flygskatten påverkar de transportpolitiska målen.
- Utredningen saknar en konsekvensanalys av på vilket sätt en försämrad tillgänglighet påverkar Sveriges konkurrenskraft och näringsliv. En sektor som särskilt påverkas negativt av sämre internationell åtkomst är turism- och besöksnäringen som även drabbats mycket hårt av coronapandemin.
- Inom ramen för Januariöverenskommelsen p.32 pågår ett omfattande arbete med att utreda miljöstyrande start- och landningsavgifter, klimatdeklaration för långväga resor samt införandet av en reduktionsplikt för biojetbränsle. Transportföretagen – Flyg anser att regeringen bör avvakta utfallet av ovan nämnda nya styrmedel före en eventuell höjning av flygskatten kan aktualiseras.
- Enligt Januariöverenskommelsen p.32 ska flygskatten på sikt fasas ut till förmån för andra styrmedel.
- Flygskatten, i dess nuvarande utformning, är en punktskatt på flygresor utan koppling till resans faktiska klimatpåverkan. Transportföretagen – Flyg förordar andra mer målstyrda styrmedel för att minska flygets miljö- och klimatpåverkan.