Intervju: Stängda gränser – en utmaning för godstransporterna i EU
Coronaviruspandemin har lett till ett domino av stängda gränser i Europa. På sina håll uppstod därför milslånga lastbilsköer, och gränskontrollerna påverkar färjetrafik och flyg. Upprörda röster talade om försörjningsproblem och en bromskloss för den inre marknaden. Initiativ från EU kommissionen har löst många problem men mycket är fortfarande oklart. Stefan Back, ansvarig EU- och transportpolitik hos Transportföretagen, berättar om läget.
Det är den 18:e mars. coronavispandemin har nått Europa med full kraft. Många regeringar har svarat med att stänga sina landsgränser i ett försöka att begränsa smittspridningen. På motorvägen A12, som löper från den polska gränsen och mot Berlin, har en nära sex mil lång lastbilskö uppstått. I bilarna finns de förnödenheter som krävs för att Europa ska hållas igång igenom krisen: livsmedel, mediciner, sjukvårdsutrustning, förbrukningsvaror och förnödenheter som skall hålla igång industrin.
Det var ju det scenariot som man ville undvika vid en hård Brexit
Det är nämligen viktigt att ha i åtanke att Europa i dag är allt mer sammankopplat. Om leveranserna stannar, då stannar också länderna. En av de som uttalat sig allra hårdast om de stängda gränserna är Frankrikes president Emmanuel Macron, som till och med talat om Schengens död. Stefan Back, ansvarig EU- och transportpolitik hos Transportföretagen, instämmer i att åtgärden kändes oöverlagd:
– Att gränser stängdes ned så fort och transporter försvårades framstår lite som en panikreaktion, men man insåg också rätt snabbt att det här inte var en bra åtgärd. Det var ju det scenariot som man ville undvika vid en hård Brexit, det var vad mycket av förhandlingarna handlade om: att man skulle undvika köbildning vid gränserna. Nu stod man där i alla fall men på större skala. Det ledde till att Kommissionen under ordförande Van der Leyen ganska snabbt tog upp ämnet eftersom läget blev akut, det höll på att eskalera till ett totalt stopp.
Snabba åtgärder
Transportministerråd och inrikesråd sammankallades för att diskutera gränsövergångarna, på agendan stod bland annat snabba åtgärder för att passagerna av gods skulle kunna ske smidigt:
– Det Kommissionen lockade med var att stänga de yttre gränserna och istället lätta upp inuti Europa, och det finns fortfarande ett stort stöd för gemensamma regler. Man har också förbättrat informationsutbytet mellan medlemsstaterna vilket har underlättat. En stark politik vilja hos EU:s medlemsstater kring att se till att den inre marknaden fortfarande fungerar har spelat en stor roll och lett till att det Europeiska Rådet klart har stött EU-kommissionens åtgärder för att få transporterna att fungera.
EU-kommissionen har också presenterat praktiska åtgärder, exempelvis så kallade ”Green lanes” – alltså gröna snabbfiler för lastbilar, där de ska kunna ta sig över gränserna utan att fastna i långa köer och kontroller.
– Systemet bygger på att förarna accepteras och att stora delar av godstransporterna ses som extra samhällsviktiga samt att regelverket accepteras av de lokala myndigheterna, vilket kan vara en utmaning. Här är det viktigt att Kommissionen följer upp utvecklingen så att det ger avsedd effekt. Det finns nu en karta på hemsidan som visar situationen vid gränserna i realtid.
Även om riktlinjerna lett till klara förbättringar är det inte helt köfritt, och vissa extra gränskontroller tillåts också av hälsoskäl enligt besluten.
Ett akut problem som Kommissionen nu försöker lösa är kapacitetsproblem för flygfrakt på grund av inställda flygningar
– Just nu ser läget relativt acceptabelt ut. Att man har lyckats komma ned på dessa nivåer får man ändå säga är ett bevis på att Kommissionen och medlemsstaterna har åstadkommit något på ganska kort tid. Vi har inte heller sett att godsvolymerna på väg generellt har minskat, även om det kan befaras när nationell industri stänger ned. Inom sjöfarten verkar man också hålla uppe godsvolymerna, det är passagerardelen i färjetrafiken som helt har försvunnit. Ett akut problem som Kommissionen nu försöker lösa är kapacitetsproblem för flygfrakt på grund av inställda flygningar.
Balanserade åtgärder viktigt
Till skillnad från persontransporterna, där efterfrågan för närvarande alltmer närmar sig noll till följd av nationella coronabestämmelser, behövs fortfarande transporter av varor till EU-ländernas befolkning.
Nu, menar Stefan Back, är det viktigt att hitta EU-gemensamma åtgärder som kan förena de olika behov som finns:
– Utmaningen är att balansera att förhindra akut smittspridning med att samhället och transporterna måste kunna fungera. I vissa delar av Europa, något som vi i Sverige i allra högsta grad tillhör, har vi stundtals enbart fokuserat på problemen med transporternas negativa miljöpåverkan, utan att beakta varför efterfrågan finns. De är en central del av människors vardag och det ser vi när något sådant här inträffar.