Nyhet

Reportage: Vem ska skjutsa föreningar och idrottslag om bussföretagen försvinner?

Nyhet

I 58 år har Charterbuss i värmländska Kristinehamn möjliggjort utflykter och resor. Skolklasser, föreningar, idrottslag – många är de som har använt sig av bolaget. 2020 såg ut att bli ytterligare ett bra år. I mitten av mars förändrades plötsligt allt.

Bussbranschen såg fram emot ett av sina bästa år. 2020 hade börjat lovande med höga bokningstal. Men sakta, sakta, klättrade coronaviruset som först upptäckts i kinesiska Wuhan närmare.

–        Det är så klart att under de här åren har det ju gått upp och ned, men det här har vi aldrig sett förut, berättar Klas Lidén, en av bolagets ägare.

Det var någonstans runt den 15–16 mars som marknaden gjorde en total tvärnit.

–        På måndagen skulle vi iväg med sju bussar till Viking Line. Så började folk att boka av med tanke på coronaviruset och plötsligt var vi nere på cirka fyra bussar. Sen kom UD med sin avrådan från utlandsresor och då blev det i princip tvärstopp. När Finland sen stänger gränsen, då dör verksamheten.

Det anrika bolaget grundades i Kristinehamn 1962 av Klas Lidéns pappa och farbror som firma Bröderna Larssons Bussuthyrning. I började hyrde de ut bussar men snart började de även att själva köra kunder – allt från dansband till idrottsföreningar, och inte minst skolor.

–        Visst känner man en oro. Allt som morsan och farsan byggt upp riskeras, allt står på spel. Vi känner väl inte heller att vi får någon värst hjälp från regeringen. Lånen de erbjuder är ingenting att ha med sina skyhöga räntor.

2007 togs nästa steg i bolagets historia när man började köra mot Viking Line. 2014 köpte Klas och hans bror Torbjörn tillsammans med deras fruar bolaget med siktet inställt på framtiden. Totalt äger de i dag åtta turistbussar, de har två fast anställda busschaufförer samt ett antal timanställda och så ytterligare några anställda vid kontoret.

–        Sex år i rad har vi varit Vikings Lines största bussarrangör. Vi kör fyra bussar om dagen för Värmland, Närke och delar av Mälardalen. Övriga bussar kör vi med dagsturer och mycket egna Viking Line-arrangemang.

Framtiden står på spel

I och med att verksamheten nu gått i stiltje bränner bolaget varje dag de pengar som skulle använts i framtida satsningar.

–        Vi ser att vi kan hålla ut ett tag, men det är pengar som vi skulle behöva ha i verksamheten som vi bränner. Allt jobb som gjordes i höstas med att sälja in det som skulle säljas i vår, det är förgäves. Nu får vi sitta och börja ringa och betala tillbaka de som bokat hos oss.

Vi har ju tappat i princip 99 procent av vår omsättning. Det är verkligen precis tvärstopp.

Situationen innebär också att kontorspersonalen är korttidspermitterad och uppsagd. Även chaufförerna är uppsagda med sex månaders uppsägningstid och är nu uthyrda till Ica Maxi för att köra leveranser.

–        Vi har ju tappat i princip 99 procent av vår omsättning. Det är verkligen precis tvärstopp. Vi skulle behöva korttidspermittera uppsagd personal men det får vi inte för de som är ansluta till Kommunal. Vi skulle också behöva permittera ned till 100 procent, inte som nu 80 procent. Man kan nog räkna med att det kostar oss ungefär 450 000 i månaden att vi har bussarna stående.

Ytterligare en farhåga är vad som kommer att ske när dagens YKB går ut eftersom det inte finns kurser tillgängliga just nu:

–        Hur ska vi göra då? Vi får inte köra bussarna utan YKB, vi måste få till en dispens där.

Allt sammantaget är det mycket svårt att sia om hur det ser ut framöver, menar Klas Lidén.

–        Den dagen det vänder tror jag inte att det kommer att explodera med körning, men vi kommer att kunna dra igång det här på ett bra sätt. Men givetvis är man ju inte uthållig hur länge som helst.

Att framtiden är oviss innebär att det är svårt att planera för verksamheten framåt:

–        Man blir ju mer återhållsam inför framtiden. Bussarna som vi har är relativt fräscha och nya så vi står inte i begrepp att byta någon buss, ingen i flottan är äldre än fem år. Men vi bränner gamla pengar och har ingen möjlighet att tjäna nya. Det vi ägnar oss åt nu är skademinimeringar.

Det handlar inte minst om hur samhället ska se ut efter att den akuta situationen med coronaviruset har lagt sig:

–        Man kan ju fråga sig om nu de bussbolag som finns i närområdet försvinner, vem ska då skjutsa till klassresor och se till att idrottslagen kommer iväg på sina matcher? avslutar Klas Lidén.