Nyhet

Intervju: Vilken bussbransch finns kvar efter krisen?

Nyhet

Våren har för bussbranschens del inneburit den svåraste tid som företagen har genomgått.
– Det har gått från illa till katastrofalt lite beroende på vilken del av bussbranschen som man talar om, säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag, Transportföretagen.

Anna Grönlund har arbetat med bussbranschen i stort sett hela livet. Under den perioden har såväl tuffare som bättre tider kommit och gått, men inget har liknat den nuvarande situation som branschen befinner sig i på grund av coronaviruset. Över i stort sett en natt gick proppen ur marknaden - resor avbokades och ställde in, bolagen stod plötsligt utan produktion.

-          Under de sista veckorna har jag pratat med företagare som har gråtit i telefon. De har drivit sina företag i generationer och hade sett fram emot ett av de bästa åren i sikte. Därefter har det gått väldigt fort. Företag som har stått stabila i vissa fall så långt tillbaka som 70 år är på några veckor vid konkursens brant. Det är ett scenario som är svårt att föreställa sig.

Det är ju inte företagen som har misslyckats och är olönsamma, det är statens åtgärder som har skapat situationen.

Katastrofen för bussbranschen beror på en rad faktorer. Våren är exempelvis den tid på året då flest resor brukar bokas, många bolag får in över hälften av sina intäkter på vårkanten. När denna period i år nu försvunnit är det således ett år till samma period nästa år. Att den nuvarande lagstiftningen om återbetalning av resor lägger hela ansvaret på företagen, utan hjälp från statligt håll, är ett annat problem:

-          När bolagen måste betala tillbaka stora belopp samtidigt som de ligger ut med pengar för exempelvis restauranger och hotell vid paketresor blir situationen snabbt problematisk. Vi driver tillsammans med resenäringen att det borde inrättas en statlig fond som kan ta återbetalningarna. Det är ju inte företagen som har misslyckats och är olönsamma, det är statens åtgärder som har skapat situationen.

 Anna Grönlund ser inte heller några direkta möjligheter till återhämtning i nära tid:

-          För turistbussarna och expressbussarna är läget katastrofalt, företagen står i dagsläget i stort sett helt utan intäkter. 95 till 100 procent av all verksamhet är borta. Tittar man på exempelvis restaurangnäringen, som också har drabbats oerhört hårt, finns det möjligheter att erbjuda stödköp av hämtmat eller att på andra sätt ha en begränsad verksamhet. Men det är ju ingen som stödköper en bokning av en dubbeldäckare.

Det kollektiva resandet pressat

Det är emellertid inte bara beställningstrafiken som påverkas. Anna Grönlund berättar att även kollektivtrafiken i stora delar av landet har blivit lidande. I många regioner har man gått ned på helgtrafik och reducerade tidtabeller samtidigt som oron hos både chaufförer och passagerare måste hanteras.

Den stora utmaningen har varit hur man ska hantera avtalen under extraordinära omständigheter

-          Hälften av intäkterna i den här sektorn kommer från biljettintäkter, resten är skattefinansierat. När fler stannar hemma påverkar det både bolagens och regionernas intäkter, det måste regionerna hantera längre fram. Det stödpaket som vi har fått är bra men det väcker vissa frågor, det få inte fastna i regionerna utan företagen måste också få del av det.

Hon fortsätter:

-          Den stora utmaningen har varit hur man ska hantera avtalen under extraordinära omständigheter. SL och Trafikförvaltningen - Region Stockholm har varit ett föredöme i syfte att upprätthålla överenskommelsen om att fortsätta köra. Man har inte gjort några större inskränkningar i ersättningsnivåer och man hanterar problem som inställda turer och förare som blir sjuka på ett pragmatiskt sätt.

Att den kollektiva trafiken kan fortsätta rulla över hela landet är dessutom extremt samhällskritiskt:

-          Det är ju många som är beroende av den upphandlade trafiken för att kunna ta sig till och från sina arbetsplatser, det gäller inte minst för sjukvårdspersonal, som måste vara på plats på sina arbeten för att samhället ska fungera.

Anna Grönlund sneglar mot Danmark och menar att de tidigt kom på plats med ett bredare stödpaket än vad som har gjorts i Sverige och att liknande åtgärder hade behövts även här:

-          I Danmark var man snabb med rekommendationer och inskränkningar som slog hårt mot samhället, men man kompenserade det med olika typer av ersättningsnivåer och överenskommelsen om kollektivtrafiken och har varit noga med att företag ska överleva.

På andra sidan väntar en ny bransch

Även om det är svårt att veta hur och när den nuvarande situationen kommer att vara över vet vi att det kommer. Det blir en ny vår även för bussbranschen och det är många som då är beroende av deras tjänster. Hit hör exempelvis stora delar av föreningslivet. Men, hur branschen då kommer att se ut är en annan fråga:

-          När det kommer igång tror jag att människor kommer att vilja resa igen på samma sätt, behovet finns ju kvar. Men det tar ett tag innan vi når dit och företagen har fått upp volymerna. Krisen kommer inte vara i normalläge förrän nästa år i den här branschen.

En tänkbar effekt som Anna Grönlund ser är att resandet kan komma att bli dyrare i och med att bolag går omkull:

-          Vi har redan haft de första konkurserna med tydlig hänvisning till den här krisen. Man kan säga att turist- och beställningstrafiksbolagen, där tror jag att vi kommer att få se fler konkurreser snart. Det kommer att ta tid för dessa bolag att komma tillbaka.

Trots att det är dystert på många håll finns också en positivism, avslutar Anna Grönlund:  

-          Det är en bransch med människor som är vana att hantera föränderliga situationer, det hjälper näringen i en situation som den här. Det finns en stor uppfinningsrikedom och en vilja att leverera till de resenärer som finns idag och i framtiden. Jag blir själv nästan förvånad över att många i den här situationen är så positiva som de ändå är.

Fakta - För att rädda bolagen vill vi se:

  • Korttidspermitteringarna till 100 procent
  • Ekonomiskt stöd för att täcka fasta kostnader
  • En översyn av paketreselagstiftningen, där staten går in och tar över ansvaret för återbetalningar
  • Säkerställa att bolagen får del av stödet till regionerna
  • Överenskommelser inom ramen för Kollektivtrafikens
  • Avtalskommitté kring hur landets regionala kollektivtrafikmyndigheter ska hantera frågor rörande den upphandlade trafikens avtal
    Stöd till bussföretagen vid avställning av bussar
  • Möjlighet till förlängd giltighet för YKB (yrkeskompetensbevis för yrkesförare) samt möjlighet för distansundervisning för YKB