Nyhet

Bussföretagen måste överleva en mörk tid

Nyhet

För att möta pandemins konsekvenser behövs förlängda och förbättrade stöd för bussbranschen, skriver Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag.

Debattartikeln publicerades i GT/Expressen den 14 december

Så här års brukar turistbussarna rulla till julmarknader runtom i Sverige och Nordeuropa. Idrottslag bokar resor till jul- och nyårscuper. Seniorföreningar gör utflykter till kultur- och besöksmål över hela Sverige. Företag bokar buss till julbord, julfester, årsavslutningar och kundevent. Men i år står bussarna parkerade. 

Sedan i mars vittnar bussföretag om en nedgång i verksamheten på 90 procent. Och frågan är hur länge till de klarar av att hålla ut. Att ställa om till annan verksamhet är svårt så länge människor inte reser. Samtidigt måste bussföretagens fasta utgifter betalas, även när bussarna står still. Och här i Västra Götaland finns turistbussföretag som har en dokumenterad nedgång på 98 procent av sin verksamhet jämför med förra året. 

Vi förstår människors oro och det lidande som coronapandemin orsakar många människor. Men om bussföretagen går under, förlorar samhället det transportnät som binder samman landet, inte minst i glesbygden, och som är avgörande för besöksnäring och föreningsliv. Bussföretagen fungerar även som buffert i hela transportsystemet. När tågtrafik tillfälligt behöver ersättas eller region- och lokaltrafiken behöver förstärkas för att minska trängsel, anlitas dessa företag. 

För att möta pandemins konsekvenser behövs förlängda och förbättrade stöd. Vi vill att omställningsstödet och omsättningsstödet förlängs till sommaren 2021 och vi vill se att permitteringsstödet täcker 80 procent och inte 60 procent som nu är fallet. Dessutom behöver de stödåtgärder som regeringen redan aviserat kunna sökas och få utbetalt snarast. Tidigare lämnade besked om att stöden ska kunna sökas först i mars innebär för många av dessa företag att de får akut likviditetskris och kan tvingas in i en konkurs före mars – trots att de är berättigade till utlovade stöd som skulle kunna hjälpa dem att övervintra. 

Dessutom behövs riktade stöd till särskilt drabbade branscher, utöver de åtgärder som redan görs. Vi föreslår därför ett riktat stöd till avställda turistbussar som ger bussföretagen 1 050 kronor för varje dag en buss är avställd om den går i yrkesmässig trafik och är avställd minst en vecka. Kostnaden för staten skulle bli maximalt 38 miljoner kronor i månaden, vilket skulle vara väl investerade pengar. Idag har många bussföretag valt att ställa av sina bussar i väntan på att pandemin ska släppa sitt grepp. En avställning av fordonet ger företaget möjlighet att spara kostnader för försäkringar och fordonsskatt. Samtidigt är den stora kostnaden för bussarna kapital- och räntekostnaderna, vilket löper på trots avställning.

I grunden handlar det om att förvalta skattepengar på ett bra sätt. De branscher som på grund av pandemin behöver ställa in arbetet måste få riktade och fortsatta stöd även under 2021. Annars har miljarder till såväl korttidspermittering som omställningsstöd betalats ut till ingen nytta – och en viktig del av Sveriges transportsystem riskerar att slås ut.

På luciadagen körde luciaklädda bussar i kortege för att spridas ljus och hopp. Men nu behöver bussföretagen i Västra Götaland riktade stöd för att överleva den mörka tid som fortfarande ligger framför oss.

Anna Grönlund, Branschchef Sveriges Bussföretag 

Helen Bergh, Vice Vd MK Bussresor och styrelseledamot Sveriges Bussföretag