Nyhet

Fyrkantigt regelverk om B-körkort bromsar klimatomställningen

Nyhet

Allt fler distributionsbolag vill köra på klimatsmarta drivmedel eller el, men utvecklingen hindras av det regelverk som i dag gäller för B-körkort och fordonsvikter. Genom en ändring som harmoniserar med EU skulle fler investeringar ske på området, spår Widriksson Logistik.

Den svenska transportnäringen befinner sig mitt i en omställning. Allt fler gröna lösningar hittar ut på gator och vägar i takt med att klimatmålen vässas. Men, de regelverk som finns för B-körkort bromsar antalet lätta miljölastbilar som används. Så som regelverket i dag är utformat finns en viktbegränsning på 3 500 kilo för att få framföras med B-körkort. Lastbilar som drivs av biogas eller el blir däremot tyngre än med konventionella drivmedel, vilket innebär att lastbilarna bara kan lastas till hälften för att inte passera viktgränsen.

Vi tappar 30–60 procent i lastkapacitet. Det innebär att vi behöver ha fler lastbilar i trafik än vad som annars hade varit nödvändigt

Ett av bolagen som påverkas är Widriksson Logistik med säte i Stockholm. De kör bland annat så kallad last mile, alltså den sista biten mellan en hubb och kund. De har gjort en storsatsning på klimatlösningar:

-          För oss är det väldigt bra att köra just lätta lastbilar eftersom vi kör last mile. Det handlar oftast inte om några längre avstånd utan vi kör i exempelvis villaområden och bostadskvarter. Vi kör helt fossilfritt i vår verksamhet, dels i form av HVO (biodiesel), dels med biogas och sedan några månader tillbaka har vi investerat i flera elfordon i vår flotta, berättar Christel Grip, hållbarhets- och kommunikationschef.

Hon fortsätter:

-          Problemet uppstår när vi kör med biogas och elfordon eftersom gastanken och batterier väger så pass mycket. Vi tappar 30–60 procent i lastkapacitet. Det innebär att vi behöver ha fler lastbilar i trafik än vad som annars hade varit nödvändigt. Samtidigt kör vi med halvfulla lastbilar eftersom vi inte får lasta mer. Det minskar incitamentet för de som vill vara med i omställningen.

Det här är något som redan har implementerats i flera andra länder, exempelvis Österrike, Spanien, Danmark, Norge och ännu fler länder är på väg

EU:s regelverk öppnar för sundare regler

Transportföretagen har, tillsammans med 2030-sekretariatet, Energigas Sverige och BIL Sweden, lämnat in en begäran om ändring av Körkortslagen som innebär att högsta tillåtna totalvikt bör höjas till 4 250 kilo, där vikten av den bränslebärande utrustningen får uppgå till högst 750 kilo. Det ligger i linje med det som tillåts enligt Europaparlamentets och Rådets direktiv.

-          Det här är något som redan har implementerats i flera andra länder, exempelvis Österrike, Spanien, Danmark, Norge och ännu fler länder är på väg. Det innebär så klart en stor fördel för branschen som helhet. Det leder till färre fordon, minskade utsläpp och ökad framkomlighet. Det blir också en kostnadsfråga eftersom du då behöver färre fordon, berättar Christel Grip.

Regeringen har nu också lyssnat på Transportföretagen och gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda frågan, något som ska vara gjort till oktober 2021.

Widriksson Logistiks senaste investering innebär att de satte tio elfordon i trafik och bättre regelverk skulle gynna fortsatta investeringar, i synnerhet eftersom det också är svårt att få tag på tillräckligt många förare med C-körkort:

-          Vi skulle absolut satsa mer på både biogas och elfordon med en justering av körkortslagen, avslutar Christel Grip.