KollA diskuterar behovet av ändrade avtalsrekommendationer för den upphandlade kollektivtrafiken i pandemins spår
Välbesökta webbinarier, uppdaterade modellavtal och problemställningar för den upphandlade kollektivtrafiken i spåren av Corona pandemin. Det var några av de punkter som stod på agendan för kollektivtrafikens Avtalskommitté, KollA, när kommittén möttes den 25 november.
Kollektivtrafikens avtalskommitté, KollA, har som uppgift att utveckla, förvalta och sprida kunskap om de vägledningar och rekommendationer för den upphandlade svenska kollektivtrafiken vilka är framtagna på uppdrag av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik. Dessa ska ge information, stöd och inspiration till både regionala kollektivtrafikmyndigheter, länstrafikbolag och trafikföretag samt ge ökad förståelse för varandras verksamheter. KollA ska även ta tillvara goda exempel, utveckla dokumenten över tid för möjligheten till mer kollektivtrafik för pengarna och goda upphandlingar för båda parter. De dokument och verktyg som tas fram inom arbetet granskas juridiskt och finns tillgängliga på partnersamverkan.se
Ordförande Ewa Rosén redovisade tillsammans med KollAs ledamot Emma Forsberg, Nobina, vid mötet den 25 november diskussioner och frågor som väckts vid de nu pågående webbseminarierna om de nya vägledningarna för upphandlad kollektivtrafik som togs fram 2020. Deltagare från 18 regionala kollektivtrafikmyndigheter deltar vid webbinarierna och får kunskap om vägledningarna och hur det fungerar. En ökad kunskap som i sig borgar för en ytterligare ökad användning av de rekommendationer och dokument som publiceras av KollA.
På mötet den 25 november behandlades även uppdragen från Partnersamverkans styrgrupp som just nu bereds. Det handlar om att analysera problemställningar gällande frivolym, force majeure och intäktssäkring till följd av pandemin samt att ge förslag till framtida affärsneutrala lösningar. Krisen i Corona virusets spår har slagit hårt mot hela persontransportnäringen och dialoger förs nu över hela landet rörande hur dagens avtal och morgondagens kontrakt kan och bör se ut för att bibehålla en robust kollektivtrafik under och efter pandemin.
Arbetet med att förnya de modellavtal som KollA utvecklat pågår. En ny kontraktsstruktur är framtagen som nu ska diskuteras i utsedda referensgrupper med företrädare för både offentliga beställare och trafikföretag.
En plan för KollAs arbete under 2021 är beslutad av Styrgruppen inom Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik, där KollA ingår. Planen innehåller bl a följande beslutade uppdrag och utvecklingsområden:
- Färdigställa arbetet med att förnya modellavtal och bilagor för den upphandlade svenska kollektivtrafiken
- Utveckla modellavtal för produktionsersättning utifrån arbetet med modellavtal incitament
- Produktion och beslut av reviderad Miljöbilaga och reviderad bilaga
Trygghet och säkerhet
- Påbörja arbete med en ny Vägledning för uppföljning av trafikkontrakt
- Planera och genomföra en Årskonferens hösten 2021, om möjligt utifrån pandemiutvecklingen.
I KollA ingår:
- Ordförande Ewa Rosén, fristående konsult
För SKR
- Ordinarie ledamot Magnus Ljung, SKR
- Suppleant, Henrik Sollenborn, RKM Sörmland
För Svensk Kollektivtrafik
- Ordinarie ledamot Conny Malmström, Östgötatrafiken
- Suppleant Anna Johansson, Västtrafik
- Adjungerad ledamot Mattias Adell, Svensk Kollektivtrafik
För Tågföretagen
- Ordinarie ledamot Dan Olofsson, SJ
För Sveriges Bussföretag
- Ordinarie ledamot Emma Forsberg, Nobina
- Ordinarie ledamot Friederike Thorstensson, Transdev
- Suppleant Lars Annerberg, Sveriges Bussföretag