Svenska erfarenheter av norskt turistbusseminarium
Den 23–24 januari anordnade vår norska systerorganisation NHO Transport sin årliga träff kring aktuella frågor inom turist- och beställningstrafik. Oscar Sundås från Sveriges Bussföretag var på plats som en av talarna och för att lyssna på diskussionerna. Dagarna bjöd på ett varierat program som berörde många frågeställningar som branschen står inför. Inbjudna politiker från Venstre och Arbeiderpartiet debatterade också kring turistbusspolitiken.
Vägkontrollerna ökar i Norge
Kjell Johansen från Statens vegvesen berättade om hur arbetet med kontroller av tung trafik längs vägarna har sett ut de senaste åren. Framförallt går det att se att antalet kontroller ökar. Ur ett svenskt perspektiv är Norges systematiska arbete något att titta på. De har också under senaste året provat en modell där de gjort samarbetskontroller med andra berörda myndigheter. Utöver fordonets skick och kör- och vilotider har man även genomfört kontroll av momsregistrering, arbetsmiljö och utandningsprov vid samma tillfälle, vilket gett mycket bra resultat. Sveriges Bussföretag och Transportföretagen driver också frågan om fler vägkontroller i Sverige.
Danska och svenska erfarenheter
Ett nytt inslag på seminariet var delning av erfarenheter från de nordiska länderna. Inom Norden finns sedan många år ett samarbete mellan ländernas branschorganisationer, eftersom förutsättningarna ser ganska lika ut vad gäller lagstiftning och att en stor andel av trafiken är upphandlad. Mads Engberg från Dansk PersonTransport inledde med att berätta om det danska lobbyarbetet för att få till stånd en nationell tolkning av cabotageregelverket för buss. Målet var att begränsa utländska bussföretags möjligheter att köra i Danmark under längre perioder. Organisationen lyckades med sitt arbete och regeländringen trädde i kraft i november 2019. Nu diskuterar de med myndigheterna hur tillämpning och kontroller av regelverket ska ske. Därefter presenterade Oscar Sundås Sveriges Bussföretags kampanjen Res klimatsmart i turistbuss som vi lanserade i somras som fokuserar på att lyfta turistbussen som ett klimatsmart alternativ. Därefter presenterade han de svenska ståndpunkterna kring synen på utländsk konkurrens som skiljer sig en del från de danska. Sveriges Bussföretag har under många år drivit linjen om att nationella särregler inte är rätt väg att gå, utan att det istället bör ske en harmonisering och förenkling av regelverken kring exempelvis moms.
Kompetensförsörjningen en ödesfråga
Kompetensförsörjningen i bussbranschen är ett högaktuellt ämne i Norge, precis som i Sverige. Diskussionerna liknar de svenska, exempelvis hur vi höjer statusen för bussföraryrket och hur branschen kan attrahera ungdomar. Av de gymnasieelever som söker sig till transportbranschen i Norge är en oerhört liten del intresserade av buss – mycket på grund av att regelverket begränsar vilka fordon som unga chaufförer får köra sina första år. Branschen argumenterar också för att alla som utbildar sig inom tung trafik ska få både behörighet C, CE och D, för att ge dem en större flexibilitet senare i arbetslivet.