Nyhet

”När jag ser tillbaka känner jag en stolthet över branschen”

Nyhet

Det har varit tuffa månader för Sverige och världen. I stormens öga befinner sig transportsektorn. För persontransporterna blev fallet plötsligt och totalt. Samtidigt har transportsverige levererat det som har krävts i denna utmanande tid, menar Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef hos Transportföretagen, som ser ljusglimtar i mörkret.

–  Man kommer inte undan ord som dramatiskt, chockerande, skrämmande, säger Tina Thorsell om den första halvan av 2020 och den värsta kris som den moderna transportsektorn någonsin upplevt.

I slutet av februari och i början av mars hade coronapandemin slagit till på allvar. Restriktioner, rädsla och osäkerhet tvingade delar av transport-Sverige till ett bryskt stopp. Trots det har sektorn klarat av sitt samhällsuppdrag:

–  När jag ser tillbaka känner jag en otrolig stolthet över branschen. Det är en styrka att vi har kunnat visa att vi står pall när det blåser.

När det var som värst låg exempelvis sjuktalen inom delar av godstransporter på uppemot 35 procent. Trots det har hyllorna i butikerna fortsatt att fyllas, förbrukningsvaror har kommit fram till vården och personal har kunnat ta sig till och från arbeten.

Om vi i en tid av två parallella kriser samtidigt ska bygga en hållbar transportsektor måste kunderna ta ett större ansvar tillsammans med näringen

–  Jag hoppas att man i denna kris har fått upp ögonen för hur viktigt det är med transporter. Vi befinner oss egentligen i två kriser. En coronakris och en klimatkris. Det finns ett behov av att hantera båda kriserna och att det kan leda till en grön återstart.

Tina Thorsell fortsätter:

–  Sedan finns det en annan sida av myntet som jag oroar mig för. En stor del av transporterna upphandlas. När BNP sjunker, arbetslösheten ökar och statens kostnader ökar, exempelvis bidrag och sjukvårdskostnader, finns det en risk att offentliga upphandlare slarvar och börjar att köpa de billigaste transporterna. Om vi i en tid av två parallella kriser samtidigt ska bygga en hållbar transportsektor måste kunderna ta ett större ansvar tillsammans med näringen.

Tufft för många företag

I den kris som nu pågår har företagen fått sig en ordentlig törn, vilket i förlängningen även det leder till minskade skatteintäkter för staten och förlorade jobb. Från Transportföretagens sida har budskapet därför varit tydligt: genom att rädda företag blir återstarten av samhället snabbare och enklare.

–  Vi formulerade tidigt att det som krävs för att företagen ska klara av att övervintra är ”kostnader ut - cash in”. Regeringen var rätt snabb med att få korttidsarbete på plats men det är en åtgärd som fungerar ganska dåligt för vår näring. Svårare än korttidsarbeten var kontantstödet, som jag tror beror på ideologi. Dagens generation politiker har på något sätt i sitt DNA att aldrig betala kontanter till företag och därför dröjde det onödigt länge med kontantstöd.  

Samtidigt har krisen visat på ett skifte:

–  Politiken har använt företag för att slussa bidrag till människor. Korttidsarbete är ju egentligen ett bidrag till människor som riskerar att bli arbetslösa, vilket kan jämföras med a-kassa, beredskapsjobb och så vidare, vilket har varit verktygen i tidigare kriser. Nu har politiken tänkt annorlunda och fokuserat på att man ska ha kvar sin plats på arbetsmarknaden. Det är ett skifte i svensk arbetsmarknadspolitik.

Hösten blir avgörande

Tina Thorsell menar att de närmast veckorna och månaderna blir avgörande för hur krisen kommer att fortlöpa och med vilka långsiktiga effekter. Industrin har återgått i produktion och persontransporterna har försiktigt börjat rulla. Men om även hösten skulle följas av en omfattande smittspridning är man tillbaka på ruta noll. Ytterligare en risk är att den gemensamma Europatanken får bestående men:

–  Det är något som jag oroar mig för. Näringslivet i hela EU befann sig plötsligt i fritt fall, panik uppstod i alla länder. I det läget släppte kommissionen på statsstödsreglerna. Vanligtvis är man mycket restriktiv, man vill ha en harmoni på den inre marknaden. Nu dök det upp mängder av nationella särlösningar och gränser stängdes.

Det här har lett till att företagens förutsättningar också sett väldigt annorlunda ut på olika håll i Europa. Ett exempel är det kontantstöd, det så kallade omställningsstödet, som det tog åtskilligt längre tid för Sverige att få på plats än vad det gjorde för de flesta andra länder i unionen. Stängda gränser underblåser också protektionistiska vindar:

–  Även om jag tror att Europa kommer att öppna igen ser vi också att det på sina håll finns en patriotisk motvilja mot att öppna gränserna.

Vi har inte råd med att transportnäringen tar för mycket skada och som det ser ut kommer persontransporterna inte att återkomma till normala nivåer i närtid

En annan effekt av krisen är att leveranskedjorna kan komma att se annorlunda ut efter pandemin:

–  Det europeiska näringslivet har i hög utsträckning byggt på leveranser just-in-time. Där börjar man att tänka om lite nu. Det är helt enkelt för riskfyllt. Hur det utvecklar sig kommer att påverka transportnäringen.

För Transportföretagens del innebär hösten ett fortsatt arbete för en förlängning av omställningsstödet.

–  Om politiken av ideologiska skäl har svårt att förlänga för hela näringslivet så kanske vissa branscher kan få ett utökat stöd. Vi har inte råd med att transportnäringen tar för mycket skada och som det ser ut kommer persontransporterna inte att återkomma till normala nivåer i närtid. Många av våra branscher är oerhört hårt utsatta, exempelvis flyg, delar av buss och taxinäringen.

–  När det gäller gods hoppas jag att vi i den europeiska återstarten får möjlighet att diskutera klimatfrågor, exempelvis ökad elektrifiering och längre lastbilar.

Kan du känna någon stolthet över vad Transportföretagen har åstadkommit i denna kris?

–  Ja, kontantstödet, omställningsstödet. Vi på Transportföretagen var först på frågan om kontantstödet, vi satte det på agendan och vi fick så småningom många att hjälpa till att bära frågan.

Sist men inte minst, hur ser det ut för resesommaren?

–  Det är viktigt att följa myndigheternas råd. Håll avstånd, stanna hemma om du är sjuk. Det finns däremot inget förbud mot att resa och träffa folk och det ska vi ta vara på, avslutar Tina Thorsell.