Nyhet

Reportage: När världen stannat ryckte de ut för att rädda strandsatta resenärer

Nyhet

I mitten av mars slog coronapandemin till på allvar mot Europa och Sverige. Plötsligt fann sig resenärer strandsatta efter att flygbolag ställt in flygningar, samtidigt som hotell bommade igen. Ett av de bolag som hjälpte människor att komma hem igen var svenska Novair, som i vanliga fall flyger charterresor för Apollos räkning.

Att bli strandsatt utomlands i en situation där en del flygbolag till och med stängde ned sin kundtjänst samtidigt som hotell, restauranger – ja hela samhällen bommade igen, det är en mardrömslik situation som skulle kunna skapa magknip hos den mest erfarna globetrottern. Det var den situationen som många plötsligt stod inför. I den vevan kontaktade researrangören Apollo det svenska utrikesdepartementet och erbjöd som en del av sitt hållbarhetsarbete att via sitt flygbolag Novair hjälpa till med att ordna evakueringsflyg.

– Utrikesdepartementet samverkade med de andra utrikesdepartementen i Norden och sina kollegor på europeisk nivå och vi genomförde därför efter deras önskemål ett antal flygningar för att hjälpa hem strandsatta svenskar och européer, berättar Nina Hornewall, som är kommersiell direktör på Apollo.

Novair är i vanliga fall researrangören Apollos flygbolag, men det här var inget vanligt fall och uppdraget helt nytt. Rutiner fick uppfinnas, problem löstes efter hand:

– I ett sådant här extremt läge måste alla hjälpas åt. Det är ett sätt att jobba på riktigt med begrepp som hållbarhet och solidaritet, att göra en insats och dra sitt strå till stacken. För de här resenärerna var läget väldigt hotfullt och många var rädda, de satt fast i länder där flygplatser och transporter plötsligt stängts ned.

Ett uppdrag inte helt utan utmaningar

Samarbetet med UD resulterade i en serie flygningar, den längsta till Bali som genomfördes av ett externt bolag, de övriga till Kairo, Larnaca (Cypern) och turkiska Antalya. Flygbolaget äger två moderna Airbus A321 Neo men logistiken var en tuff utmaning, förklarar Novairs vd Anders Fred:

– Vi är till viss del begränsade av räckvidden i den typ av flygplan som vi äger, vi fokuserade på resor som var maximalt kring sex timmar enkel väg. Sedan tillkom en hel rad andra utmaningar: flygplatser var stängda, vi hade svårt att få landningstillstånd, vi var tvungna att lösa så att besättningarna fick vila.

Vi har arbetat helger och nätter, vi har haft besättningar som åkt iväg i munskydd för att genomföra det här

Trots de många utmaningarna gick flygningarna problemfritt:

– Rent operativt fungerade allting väldigt bra, då gav vi oss ändå ut i en värld där allt är stängt. Men vi lyckades och det kändes väldigt bra att ha varit med och gjort det här. Framförallt var passagerarna väldigt tacksamma och nöjda.

Nina Hornewall understryker att personalen var mycket engagerad i uppdragen:

– Vi har arbetat helger och nätter, vi har haft besättningar som åkt iväg i munskydd för att genomföra det här och responsen från både resenärerna, personalen och besättningarna har varit väldigt positiv.

Samtidigt menar hon, har krisen också visat på att det finns mängder av aktörer där ute som inte lyckades ta ett ansvar i denna speciella situation:

– Vi har hört från många olika håll om bolag som inte tog det ansvar för sina kunder som man skulle kunna önska och förväntat sig. Där gäller det att ha en pragmatisk hållning kring hur saker fungerar i kristider. Många har vittnat om att flygbolagen som de anlitat inte ens svarat när de skulle hem, vilket så klart kom som en chock för dem. Det är givetvis inte försvarbart även om det säkert finns en mänsklig sida av det också, när bolagen ser att allting har rasat runtomkring dem, säger Nina Hornewall.

Insikter kring en ny framtid

För Novairs del ligger all flygverksamhet nu för tillfället nere, i varje fall till den 15:e juni då den nuvarande reseavrådan går ut.

– Vi har en viss förhoppning om att kanske komma igång igen framåt juli men samtidigt får vi nog konstatera att 2020 kommer bli ett tufft år, berättar Anders Fred.

På Arlandas parkering är det sedan länge fullt av flygplan som nu står på backen och terminalerna ekar spöklikt tomma.

I den ordning som vi lever i har man som företag ett ansvar för att hjälpa till och göra gott när det är möjligt

– Det man kan konstatera är att marknaden kommer att se väldigt annorlunda ut när krisen är över, det kommer att falla ifrån en del aktörer. Samtidigt är det viktigt att vi förstår att flyget är en del av infrastrukturen på ett sätt som inte alltid kommer fram i debatten, för vissa resmål och syften är vi det enda alternativet, säger Anders Fred.

Mitt i det mörka finns också ljusglimtar, bland annat siktet på ett fördjupat hållbarhetsarbete, det gäller inte minst för den sociala hållbarheten, avslutar Nina Hornewall:

– Moderna företag får inte frånsäga sig socialt ansvar. Från början pratade alla om CSR, Corporate Social Responsibility, som blev modeordet för dagen. Nu pratar alla om hållbarhet istället. Men vad det handlar om är att i den ordning som vi lever i har man som företag ett ansvar för att hjälpa till och göra gott när det är möjligt. Här kunde vi göra en insats och det har skänkt glädje och inspiration.