Nyhet

MK Bussresor: Vi haft ett omsättningstapp det senaste halvåret på ca 95 procent

Nyhet

Regeringen har inte beslutat om att förlänga korttidspermitteringsstödet under nästa år, något som flera av våra medlemmar behöver för att överleva. Vi på Sveriges Bussföretag har valt att intervjua ett par medlemmar som har varit hårt drabbade av coronapandemin för att fråga om de har använt korttidspermittering och vad det har betytt för deras verksamhet.

Vi har intervjuat Helen Bergh på MK-bussresor som är ägare av bolaget tillsammans med Mikael Bergh. Företaget som hade 6 anställda i början av året. MK- Bussresors huvudsakliga verksamhet är turist-och beställningstrafik med buss, samt eget reseprogram med paketresor ut i Europa och inom Norden.

I vilken omfattning har ni nyttjat systemet för korttidspermittering?

Vi har utnyttjat det till fullo från 16 mars, vilket nu betyder att vi har endast november månad kvar innan det upphör. Svarar Helen Bergh

Vad har det inneburit för ert företag?

Stödet har givit oss möjlighet att ha kvar befintlig personal. Det har varit ett bra tillskott till lönerna även om det är höga kostnader varje månad ändå, då vi knappt har någon omsättning alls.

Utan stödet, vad skulle läget varit idag då?

Då hade vi förmodligen fått ge upp vid det här laget eftersom vi haft ett omsättningstapp det senaste halvåret på ca 95%.

Vad innebär det för er om inte stödet förlängs efter nyår?

Vi kommer inte klara oss så länge och måste då i alla fall säga upp personal och förmodligen lämna in om konkurs, då vår verksamhet inte verkar komma igång ordentligt på ett bra tag framöver.

Vilken framtid planerar ni för?

Vi planerar dock för framtiden! Hoppas på fortsatt stöd så vi kan planera för resor och busstransporter lite smått under våren för att vara beredda så snart pandemin lugnat sig. Avslutar Helen Bergh

Vad Transportföretagen vill se framåt

Den stödform som har varit mest omfattande under pandemin har varit korttidspermitteringen. Nuvarande system med korttidsarbete löper dock ut vid årsskiftet. Om inget görs övergår systemet till det ordinarie regelverk, med sämre villkor för arbetsgivare och arbetstagare.

Då pandemiläget är oklart och vissa branscher fortsatt är hårt drabbade av samhällets nedstängningsåtgärder, behövs det en förlängning av nuvarande villkor. Svenskt Näringsliv, där Sveriges Bussföretag genom Transportföretagen är en av medlemsorganisationerna, menar att nuvarande villkor för korttidsarbete bör förlängas under ytterligare ett halvår.

En förlängning av systemet är dock inte en tillräcklig åtgärd för de företag som redan använder korttidsarbete. De flesta av dessa företag närmar sig den bortre tidsgränsen på 6 + 3 månader som gäller för respektive företag. Det bör därför införas möjlighet till ytterligare en förlängning så att respektive företag kan använda stödet 6 + 3 + 6 månader.

Besked om nya regler behöver komma snabbt för att förhindra varsel i de mest drabbade företagen. I samband med en förlängning så bör även förtydliganden ske vad gäller så kallade bokföringsmässiga dispositioner som utdelningar, koncernbidrag mm. Detta eftersom existerande system omgärdas av frågetecken och oklarheter vad företag får göra eller ej i samband med att man uppbär stöd.

När det gäller koncernbidrag finns det därtill ett betydande behov av att säkerställa att villkoren för stödet inte i onödan försvårar eller förhindrar sådana koncernbidrag som har till syfte att utjämna skattemässiga resultat mellan svenska företag inom en koncern. Vill du veta mer? Läs hela hemställan här