Smärtsamt höga löneökningar i industrins avtal
Arbetsgivarna och facken inom industrin har enats om ett löneavtal på 5,4 procent i ett 29 månader långt avtal som löper ut den 31 mars 2023. Detta är det nya så kallade märket.
Det nya avtalet löper från och med den 1 november 2020 till och med den 31 mars 2023. Det sista året är uppsägningsbart, en säkerhetsventil om förutsättningarna skulle ändra sig avsevärt. Nu vidtar förhandlingar inom övriga sektorer däribland Transportsektorn.
”Det har varit en svår förhandling för arbetsgivarna inom industrin, detta då facken inom industrin uppenbarligen inte lever i samma verklighet som oss andra. Nivån på märket kommer vara oerhört svårt att bära för många av våra medlemsföretag. Löneökningstakten är till och med högre än i det förra treårsavtalet och detta mitt i en global pandemi där en stor andel av företagen i Sverige är belagda med vad som i praktiken är ett näringsförbud”, säger Marcus Dahlsten vd Transportföretagen.
Följdverkningarna av Covid-19 har fått katastrofala följder för många företag inom transportsektorn. Bland de hårdast drabbade är buss-, taxi- och flygbolag samt rederier. Turistbussar, långväga kollektivtrafik och bussar i beställningstrafik står stilla och har tappat cirka 90 procent jämfört med föregående år. Flygplanen står på marken och flygtrafiken har minskat med ca 80 procent. Och när flygen inte flyger och tågtrafiken reduceras kraftigt minskar underlaget betydligt för taxibolagen.
Under januari till september 2020 har vi sett en fyrdubbling av antalet uppsagda inom transportsektorn jämfört med hela 2019. De flesta av uppsägningar i år skedde under mars och april, men vi ser nu att kurvan i Arbetsförmedlingens statistik är på väg upp igen. Med andra ord talar mycket för att det kommer bli värre och risken är att ännu fler förlorar jobbet innan det vänder. För att minska risken för fortsatta varsel och uppsägningar samt konkurser krävs fortsatta stödåtgärder och långsiktiga besked.
”Att företagen i detta kritiska läge tvingas bära alldeles för höga kostnadsökningar, inklusive en låglönesatsning och ökade pensionsavsättningar, kan komma att få katastrofala följder. Ett tungt ansvar vilar på facken inom industrin för de konsekvenser industrins avtal får för övriga näringslivet i Sverige”, avslutar Marcus Dahlsten.
För pressfrågor kontakta Ebba Fredin, ebba.fredin@transportforetagen.se