Nyhet

Statistikrapport för bussbranschen

Nyhet

Under drygt tio år har Sveriges Bussföretag årligen sammanställt information och statistik om den svenska bussbranschen i sin Statistikrapport. Rapporten används av myndigheter, politiker, media och branschintressenter som vill ha en samlad och trovärdig faktabaserad bild av den svenska bussbranschen. För Sveriges Bussföretag är den ett verktyg att sprida kunskap och kvalitetsgranskade uppgifter om vår bransch. Årets Statistikrapport finns på Sveriges Bussföretags hemsida.

Under de senaste åren har rapporten genomgått ett förändringsarbete och är nu en renodlad statistikrapport där sifforna får tala för sig och visa på långsiktiga trender i branschen. Framförallt handlar det om att visa på branschens omfattning, struktur och verksamhetsinriktning samt att påvisa utvecklingar på policyområden som Sveriges Bussföretag tillsammans med sina medlemsföretag identifierat som särskilt viktiga för förbundet att arbeta med. Förändringsarbetet är ständigt pågående för att rapporten även ska spegla nya områden som växer i betydelse, till exempel omställningen till en mer digitaliserad bransch.

Siffrorna är plockade från olika offentliga källor och Sveriges Bussföretag har inte under 2020 tagit fram några egna siffror. Dock är Statistikrapporten unik i sitt slag då Sveriges Bussföretag är ensamma om att samla tillgänglig information om branschen på ett ställe för att på så sätt ge en så samlad bild som möjligt av branschen. Förhoppningen är att statistikrapporten ska underlätta för alla som både söker enskilda uppgifter om samt vill ha en översiktsbild av bussbranschen.

När det gäller statistik så blir det onekligen en viss eftersläpning, och siffrorna visar alltid dåtid och inte nutid. Därför speglar inte årets Statistikrapport det som hänt vår bransch sedan den senaste rapporten publicerades. Året 2020 har inte varit som något annat. I januari såg 2020 ut att bli ett av de bästa åren någonsin, särskilt för företag som kör turist- och expressbussar och arrangerar gruppresor med buss. Men, tillsammans med andra företag inom persontransport, resebyråer och hotell var bussbranschen bland de första som kastades in i Corona-krisen. När nu 2020 lider mot sitt slut befinner vi oss på en helt ny spelplan där stora delar av branschen kämpar för sin överlevnad. Och det kommer inte synas i offentlig statistik förrän under kommande år. Vi vill därför inte göra för långtgående beskrivningar och dra slutsatser om bussbranschen baserat på 2019 års siffror då det skulle bli mycket missvisande jämfört med det läge där vi faktiskt befinner oss nu. Samtidigt finns ett stort behov av att kontinuerligt följa branschens utveckling och kunna redovisa långsiktiga trender och stora trendbrott, så som vi ser nu.

Ett policyområde där utvecklingen inom bussbranschen är spännande at följa är inom miljöområdet. Arbete för hållbara transporter prioriteras av den svenska regeringen och av EU:s gemensamma beslutsfattande institutioner och mål sätts till exempel för minskning av utsläpp av växthusgaser och reglerade emissioner. Miljöfrågorna är också en av de viktigaste utvecklingsfrågorna för bussbranschen även om miljöarbetet i bussbranschen redan har kommit relativt långt. Många bussar körs på förnybara drivmedel. Andelen utsläppsfria fordon ökar också, då elektrifieringen av busstrafiken går snabbt. De flesta bussbolag utbildar också sina chaufförer i miljövänligt körande, så kallad sparsam körning.

framsida rapportstatistik.png

Läs rapporten här