Nyhet

Elflyg – början på en spännande resa

Nyhet

Transportföretagen – Flyg välkomnar Trafikanalys rapport om elflyg som publicerades idag. Myndigheten har därmed slutredovisat sitt regeringsuppdrag om elflyg.

Trafikanalys rapport visar att elflyg har en given plats på framtidens transportmarknad. Myndigheten konstaterar att elflyg förväntas medföra sänkta driftskostnader som kan leda till att helt nya linjer etableras vilket ger positiva effekter på såväl tillgänglighet som företagens konkurrenskraft. Framförallt gäller det för linjer som går över hav eller områden med otillfredsställande tåg- eller vägförbindelser.

Vidare konstaterar Trafikanalys att elflyg tillsammans med andra innovationer och bränslen, som bioflygbränsle och vätgasflyg, kan bidra till sänkta koldioxidutsläpp från luftfarten.  

”Rapporten bekräftar att flyget både kan och bör elektrifieras precis som andra transporter i samhället. Genom sänkta driftskostnader, nollutsläpp, lägre buller och bra prestanda har eldrivet passagerar- och fraktflyg mycket goda möjligheter att vara den game changer för regionalflyget som vi hoppats på”, kommenterar Fredrik Kämpfe, Branschchef, Transportföretagen – Flyg.

I Sverige och Norden pågår just nu många projekt som fokuserar på elflyg och Norge presenterade i går en nationell strategi för fossilfritt flyg 2050 där elektrifiering av flyget är en viktig del. Redan tidigare har Norge en vision om att elektrifiera stora delar av inrikesflyget senast 2040. I Sverige har flygbranschen en egen färdplan för fossilfrihet med målsättningen att nå ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och allt flyg som lyfter från Sverige ska vara fossilfritt 2045.

”Vi noterar särskilt att Trafikanalys refererar till Norge och att även Sverige bör utforma ett styrmedelspaket för att skynda på introduktionen av elflyg för att därigenom, potentiellt, sänka luftfartens klimatutsläpp”, fortsätter Fredrik Kämpfe.

Industriell potential i skymundan 

Tyvärr lyfter rapporten inte den industriella potentialen med tillverkning av elflygplan i Sverige. Som exempel har företaget Heart Aerospace i Göteborg för avsikt att utveckla ett regionalt elflygplan för produktion i Sverige vilket självklart måste räknas in när det gäller arbetstillfällen och innovation samt Sveriges positionering som en grön exportnation.

”Nu när vi fått kvitto på elflygets potential att bidra till Sveriges klimatmål och ökad tillgänglighet ser vi fram mot att regeringen tar fram en konkret elflygsstrategi med tydliga mål, resurser och incitament som snabbar på utvecklingen”, avslutar Fredrik Kämpfe.